9. JOKA EI TYÖTÄ TEE, OLKOON SYÖMÄTTÄ (2. Tess. 3)
Aluksi: Paavali päättää toisen kirjeensä Tessalonikan kristityille varoittamalla heitä nurjista ja häijyistä ihmisistä ja antamalla heille vielä muutamia neuvoja Jeesuksen paluun odotusta koskien. Näin päättyvät Tessalonikalaiskirjeet, jotka antoivat meille mahdollisuuden kurkistaa kristillisen kirkon seurakuntaelämään vain kaksi vuosikymmentä helluntain jälkeen.
Jakeet 1-3
- Paavali pyytää Tessalonikan kristittyjä rukoilemaan. Miten meistä voisi tulla uskollisia esirukoilijoita?
- Paavali rukoilee Herran sanan leviämistä maailmassa. Mihin lähetystyötä pitäisi mielestänne kohdistaa ennen Jeesuksen paluuta?
- Keitä olivat ne "nurjat ja häijyt" ihmiset, joilta Paavali tahtoi varjeltua? (Olivatko he kristittyjä, nimikristittyjä vai ei-kristittyjä?)
- Millaista pahaa häijyt ihmiset saavat tänäänkin aikaan seurakunnissa?
- Miten häijyjen ihmisten myyräntyölle pitäisi mielestänne pistää stoppi?
- Miten Herran uskollisuus näkyi Tessalonikan vainotussa seurakunnassa?
- Sana "paha" jakeessa 3 voi tarkoittaa pahoja asioita, pahoja ihmisiä tai jopa Saatanaa. Millä tavalla Herra pystyi ja pystyy varjelemaan kristityt kaikesta pahasta?
Jakeet 4-5
- Mikä sai Paavalin uskomaan, että Tessalonikan kristityt toimivat kyllä hänen käskyjensä mukaan?
- Minkä kautta Jumala ohjaa kristittyjen sydäntä niin, että rakastamme Jeesusta ja odotamme kärsivällisesti hänen paluutaan?
Jakeet 6-9. Tässä Paavali siirtyy puhumaan kristityistä, jotka eivät tee työtä odottaessaan Jeesuksen paluuta.
- Usein ajatellaan, että kirkon pitäisi hyväksyä kritisoimatta kaikki ja kaikenlaiset ihmiset. Miksi Paavali sitten käskee kirjeensä lukijoita pysyttelemään erossa kurittomista veljistä?
- Millä perusteella Paavali voi kutsua "veljiksi" kurittomia kristittyjä?
- Mikä on "kurittomien veljien" ja äsken mainittujen "nurjien ja häijyjen" ihmisten ero?
- Miten Tessalonikan kristityt voivat käytännössä pysytellä erossa kurittomista veljistä?
- Miten meidän nykypäivän kristittyjen pitäisi toimia kurittomien veljien ja sisarten suhteen?
- Millaisen esimerkin Paavali halusi antaa raha-asioiden hoidossa nuoren seurakunnan kristityille?
Jakeet 10-12. Jae 10 on ainoa raamatunlause, jota siteerataan kommunistisessa manifestissa.
- Miten vaino ehkä vaikutti seurakuntalaisten taloudelliseen tilanteeseen?
- Miettikää, miksi jotkut Tessalonikan kristityt eivät tahtoneet tehdä työtä? Oliko siihen muitakin syitä kuin Jeesuksen odotus?
- Mitä jae 10 tarkoittaa käytännössä? (Asettaako Paavali mielestänne työtä tekemättömät kristityt alttiiksi nälkäkuolemalle?)
- Mistä ne Jeesusta odottavat kristityt saivat jokapäiväisen leipänsä, jotka eivät tehneet työtä?
- Mitä luulette kyseisten kristittyjen "touhunneen" tai "puuhailleen" rehellisen työnteon sijasta?
- Mitä nämä jakeet sanovat meidän aikamme hyvinvointivaltion asukkaille?
- Mikä siunaus sisältyy työn tekemiseen ja mikä kirous laiskotteluun?
- Mitä sanoisitte kristitylle, joka kokee työnsä puuduttavana ja vähäarvoisena?
Jae 13-15
- Miksi kristitty saattaa joskus väsyä hyvän tekemiseen?
- Mistä huomaamme, ettei Paavali pitänyt kurittomia ja laiskottelevia veljiä harhaoppisina? (Mikä on kurittomien veljien ja harhaoppisten ero?)
Jae 16
- Miten kristityllä voi olla sydämessään rauha aina ja kaikella tavalla? (Miksi ulkonaiset olosuhteet eivät voi viedä kristityltä hänen rauhaansa – vai voivatko?)
- Miten jakeen 16 alkuosa ja loppuosa kuuluvat yhteen?
- Miksi Paavali käyttää tässä jakeessa ja jakeessa 18 sanaa "kaikkien"?
Jakeet 17-18. Paavali ilmeisesti käytti kirjuria ja kirjoitti vain muutaman sanan omakätisesti.
- Arvaus: mikä oli ehkä se tuntomerkki, jonka perusteella Paavalin aidot kirjeet piti erottaa väärennöksistä?
- Ketkä olisivat saattaneet väittää tätä kirjettä väärennökseksi?
- Miksi Paavali päättää tämän kirjeen, kuten monet muutkin kirjeensä, Jeesuksen armoon?
Lopuksi: Rauha tulee kristityn sydämeen siitä varmuudesta, että on joku – siis Jeesus – joka rakastaa häntä aina, antaa hänelle synnit anteeksi vaikka tuhat kertaa ja on valmistamassa hänelle iankaikkista kotia, jota ei kukaan voi häneltä viedä.