7. KESTÄVYYS VAINOISSA (2. Tess. 1:1-12)
Aluksi: Tessalonikan seurakunta oli syntynyt vuonna 50 Paavalin toisen lähetysmatkan aikana. Myös Silvanus ja Timoteus olivat olleet seurakuntaa perustamassa (vrt. jae 1). Samana vuonna Paavali oli kirjoittanut Korintista ensimmäisen kirjeensä tälle seurakunnalle. Toinen kirje on kirjoitettu todennäköisesti varsin pian ensimmäisen jälkeen. Välittömänä syynä oli se, että jotkut kristityt olivat lakanneet tekemästä työtä, koska odottivat niin kiihkeästi Jeesuksen paluuta. Mahdollisesti he uskoivat Paavalin olevan samaa mieltä kanssaan. Tämän väärinkäsityksen apostoli tahtoo nyt oikaista. (Huom! Sananvalinta on otettu vuoden 1992 käännöksestä.)
Jakeet 1-5. Paavali oli kertonut edellisessä kirjeessään rukoilevansa Tessalonikan kristittyjen uskon ja rakkauden kasvamista (1. Tess. 3:10-12). Nyt käy ilmi, että ne ovat "kasvaneet kasvamistaan". Ilmaus on kreikaksi hyvin voimakas.
- Miettikää, miksi Paavali aloittaa kirjeensä kiitoksen sanalla (jae 3)?
- Miten on mahdollista, että Tessalonikan kristittyjen usko ja rakkaus ovat lisääntyneet niin suuresti tuona lyhyenä aikana vainojen keskellä? Mikä sen kasvun on saanut aikaan?
- Mitä ajattelette siitä, että Paavali kehuu ylpeänä Tessalonikan seurakuntaa muille seurakunnille?
- Jakeessa 4 esiintyvä sana "ahdinko" tarkoittaa kaikenlaisia elämän tragedioita. Miten kristittyjen kestävyys ja usko tulevat ilmi juuri vainoissa ja ahdistuksissa?
- Millä eri tavoilla kristityt saattavat suhtautua vainoihin ja ahdinkoihin? (Mistä johtuu, että yksi luopuu uskosta, toisen kärsivällisyys vain kasvaa?)
- Katsokaa jakeen 5 alkua. Miksi kristittyjen kärsivällisyys ja usko ovat osoituksena Jumalan oikeudenmukaisesta tuomiosta?
- Kumpi on mielestänne jakeen 5 oikea tulkinta: a) Kristittyjen kärsivällisyys ja usko vainoissa johtuu siitä, että Jumala on hyväksynyt heidät valtakuntaansa sulasta armosta, Jeesuksen työn tähden. Vai: b) Koska kristityt ovat kärsivällisiä vainoissa, Jumala hyväksyy heidät valtakuntansa jäseniksi? Perustelkaa vastauksenne.
- Mitä hyvää vainot ja ahdistukset ovat saaneet ja saavat yhä aikaan kristityissä?
- Mikä ero on siinä, kärsiikö joku Jumalan valtakunnan vuoksi tai jonkin muun asian vuoksi?
- Mitä luulette Tessalonikan pakanoiden ajatelleen, kun he näkivät, millä tavalla kristityt kärsivät uskonsa vuoksi – ilman kirouksia ja ilman vihaa?
Jakeet 6-8
- Miksi Paavalille oli mahdoton ajatus, että paha jäisi iäksi rankaisematta tai kostamatta?
- Mitä mieltä olette, vallitseeko maailmassa lex talionis -laki: että pahantekijä joutuu itse kokemaan samanlaista pahaa, kuin mitä hän on muille tehnyt? Perustelkaa vastauksenne.
- Verbi jakeessa 6 merkitsee sekä kostoa että palkkaa. Vanha käännös käyttää kostaa-verbiä ja uusi rangaista-verbiä. Onko näiden suomenkielisten verbien välillä mielestänne jokin merkitysero ja jos on, niin mikä?
- Miten Jumala ehkä "kosti" Tessalonikan kristittyjen vainoojille heidän julmuutensa?
- Jakeessa 7 Paavali ilmaisee elävänsä itsekin ahdistusten keskellä. Mitä hänen esimerkkinsä merkitsi Tessalonikan vainotuille kristityille? (Mikä on seurakunnan johtajan tehtävä vainon aikana?)
- Paavali käyttää sanaa ilmestyminen (apokalypsis) puhuessaan Jeesuksen paluusta (jae 7). Sana tarkoittaa, että verho siirretään syrjään ja jotain paljastuu sen takaa. Mitä maailmalle paljastuu Jeesuksen tullessa takaisin maan päälle?
- Miten ymmärrätte ilmauksen: Jeesus ilmestyy "tulenlieskojen keskellä"?
- Jakeissa 8 (ja myös jakeessa 9) puhutaan Jumalan "kostosta" ja ikuisesta kadotuksesta. Ketkä joutuvat kadotukseen näiden jakeiden mukaan?
- Mikä on niiden ihmisten omavastuu, jotka eivät tunne Jumalaa eivätkä ole olleet kuuliaisia Jeesuksen evankeliumille?
Jakeet 9-10a
- Puhuvatko jakeet 7-10 mielestänne yhdestä ainoasta Jeesuksen paluusta vai jommastakummasta hänen kahdesta paluustaan?
- Mikä tekee kadotuksen todella hirvittäväksi paikaksi? (Kuvitelkaa, millaista on elää iankaikkisesti paikassa, josta Jumala ja hänen kirkkautensa ovat kokonaan poissa?)
- Miten sen tiedon pitäisi vaikuttaa meihin, että iankaikkinen kadotus todella on olemassa?
- Lukekaa jae 10 vanhasta käännöksestä. Miten Jeesus kirkastuu pyhissään ja on ihmeteltävä kaikissa uskovissaan – ketkä heitä katselevat ja ihmettelevät?
Jakeet 10b-12
- Sanokaa omin sanoin, mitä Paavali rukoilee tessalonikalaisille?
- Miten kristitty kirkastaa Jeesuksen nimeä, ja miten Jeesus kirkastaa kristittyä "armon mukaan"?
- Missä tässä luvussa oli armon evankeliumi?
Lopuksi: Vainotuilla kristityillä on aina ollut silmiensä edessä esimerkkinä Jeesus, joka kärsi viattomana heidän syntiensä tähden. Siksi moni kristitty on pystynyt antamaan anteeksi vainoojilleen – kuten hänellekin on anteeksi annettu.