5. RUUT KOHTAA VAPAHTAJAN
(4:1-22)
Aluksi: Ruut ja Boas olivat siis tavanneet salaa mutta säädyllisesti puimatantereella keskellä yötä. Boas oli luvannut lunastaa Ruutin itselleen, jollei läheisempi sukulunastaja häntä huolisi. Mooseksen laki määrää lesken sukulunastuksen pakolliseksi vain veljesten ollessa kyseessä, ja Boas ei selvästikään ollut Mahlonin veli (5. Moos. 25:5-10). Sitä ei ollut myöskään toinen sukulunastaja
Jae 3:18
- Kuvitelkaa, millainen tämä päivä oli Noomille ja Ruutille?
Jakeet 1-2. Kaupungin portti oli se paikka, jossa viralliset asiat päätettiin tuohon aikaan. Portin yhteydessä oli yleensä kokoontumispaikka.
- Lain mukaan 2-3 miestä riitti todistajaksi riitajutussa. Miksi Boas keräsi heitä kymmenen ja vielä aamuaikaisella, ja miksi todistajien piti olla kaupungin vanhimpia eli tärkeimpiä miehiä?
- Mitä Boas olisi ehkä tehnyt, jollei tämä miesporukka olisi hyväksynyt hänen avioliittosuunnitelmaansa moabilaisen lesken kanssa?
Jakeet 3-4. Vanha käännös sanoo jakeessa 3: "Noomi on myynyt" ja uusi: "on myymässä". Uusi on tarkempi.
- Miksi Boas avasi keskustelun puhumalla peltopastasta, ei avioliitosta?
- Miettikää, miksi Noomi tahtoi myydä maansa tässä vaiheessa? Katsokaa myös jaetta 9.
- Kuvitelkaa, miltä Boasin mielessä liikkui, kun toinen sukulunastaja ilmoittikin lunastavansa pellon itselleen?
Jakeet 5-8. Lukekaa jae 6 molemmista käännöksistä. Sanaa "lapset" ei alkukielessä esiinny. Joudumme kysymään, oliko toinen sukulunastaja jo naimisissa ja voitiinko Israelissa siis harrastaa kaksinnaimista tuohon aikaan. Monogaaminen avioliitto yhden miehen ja yhden naisen välillä on kuitenkin aina ollut ainoa Jumalan tahdon mukainen avioliitto (1. Moos. 2:24).
- Jos toinen sukulunastaja ei ollut naimisissa, mitä hän tarkoitti sanoessaan, että sillä naimakaupalla hän turmelisi oman perintöosansa? Jos hän taas oli naimisissa, niin mitä jakeen 6 sanat tarkoittivat?
- Mikä idea sandaalin vaihtamisessa oli, kun lunastuskauppoja vahvistettiin? (Miten sandaali kävi asiakirjasta?)
Jakeet 9-10. Mooseksen lain mukaan sukulunastajan ensimmäinen lapsi siirtyisi edellisen suvun nimiin ja seuraavat hänen itsensä nimiin (5. Moos. 25:6). Muistamme, ettei moabilaisille olisi saanut antaa Israelin kansalaisoikeuksia ennen kuin 10. polvessa. Syy tähän oli Moabin naisten moraalittomuus (5. Moos. 23:3).
- Miettikää, miksi Obed ei loppujen lopuksi siirtynytkään Mahlonin nimiin (jae 21)?
- Miksi tuossa tilanteessa todistajien oli vaikea ruveta sanomaan, ettei tästä nyt tule mitään, koska Ruut on moabilainen?
- Millainen Ruutin tilanne olisi ollut, jos Boas olisi mennyt hänen kanssaan naimisiin ilman tätä seremoniaa?
- Mitä ajattelette tavasta, jolla Boas junaili koko tilanteen?
- Missä Boasin usko Jumalaan tuli näkyviin tässä tilanteessa?
Jakeet 11-12. Tekstissä mainittu Tamar oli ollut patriarkka Juudan toinen vaimo ja kanaanilainen.
- Mitä se osoittaa, että Betlehemin mahtimiehet vertasivat Ruutia Israelin esiäiteihin Rakeliin, Leaan? Entä Tamariin?
- Katsokaa jakeita 21-22. Missä mielessä betlehemilästen sanat osoittautuivat profeetallisiksi?
- Miksi Jeesuksen sukuluettelossa piti olla kolmen pakananaisen (Tamarin, Rahabin ja Ruutin) nimi?
Jae 13
- Millä tavalla Ruutin toinen avioliitto erosi hänen ensimmäisestä avioliitostaan?
- Mitä merkitys sillä on, ettei Ruutia kutsuta moabilaiseksi enää sen jälkeen, kun hän oli mennyt Boasin kanssa naimisiin?
Jakeet 14-17
- Mitä erikoista on tavassa, jolla naapurin naiset onnittelivat Noomia lapsenlapsen syntymän johdosta?
- Kuvitelkaa, millaista oli Noomin loppuelämä – suriko hän miestään ja poikiaan hautaan asti?
- Miettikää Ruutin kirjan lopusta käsin, mitä varten Herra antoi Noomille nuo kolme kärsimystä (kodin, miehen ja lasten menetyksen)?
- Milloin Noomi pääsi selville kärsimyksensä tarkoituksesta vai pääsikö hän?
- Keskustelkaa aiheesta: Voimmeko me tietää elinaikanamme kärsimystemme tarkoituksen? Mikä avuksi, jollemme sitä tiedä?
Jakeet 18-22. Daavid oli nuorin kahdeksasta veljeksestä, joten hän ei varmaan koskaan tavannut isomummoaan.
- Miksi tämä sukuluettelo kirjoitettiin Ruutin kirjan loppuun?
- Missä tässä luvussa on Jeesus?
Lopuksi: Jumala oli jo aikojen alusta päättänyt, että hänen Pojallaan piti olla moabilainen esiäiti. Sillä tavalla tulisi todistetuksi, että myös epäjumalia palvovat pakanat saisivat tulla etsimään armoa Jeesuksen siipien alta. Siinä oli siis Noomin kärsimyksen tarkoitus, että hänen piti tuoda yksi pakananainen Betlehemiin ja Vapahtajan sukupuuhun. Luultavasti Noomi ei päässyt elinaikanaan selville kärsimyksensä tarkoituksesta, mutta varmasti hän uskoi, ettei Kaikkivaltias Jumala antanut noita kolmea tragediaa hänelle ilman pätevää syytä! Siihen saat sinäkin uskoa, vaikket koko elinaikanasi saisi tietää, miksi elämäsi tragediat sinulle annettiin.