11. VAPAUS JA RAKKAUS 5:13-26
A. LAKI JA RAKKAUS 5:13-15
- Millainen on
näiden jakeiden mukaan vapauteen vapautettu kristitty?
- Mitä sanoisit
kristitylle, jonka mielestä kristillinen vapaus on vapautta "toteuttaa
itseään" seksin, nautintoaineiden ja viihteen avulla (13-14)?
- Mitä jae 14
tarkoittaa?
- Miksi toisten
palveleminen on osa kristityn vapautta (13-14)?
- Mieti, minkä
verran kristillinen rakkaus näkyy sinun arkipäivässäsi? (Voit vastata
hiljaa.)
- Miksi
judaistien "täydellisen antautumisen" opista ei seurannutkaan rakkautta,
vaan toinen toisensa repimistä ja raastamista (15)?
B. LIHAN TEOT 5:16-21
Taustaa: Molempia sukupuolia
koskeva seksuaalinen pidättyvyys ennen avioliittoa ja ehdoton uskollisuus
avioliiton aikana olivat uusia hyveitä, jotka kristinusko toi tullessaan
pakanamaailmaan. Haureus (porneia) tarkoittaa
UT:ssa kaikenlaista irtoseksiä, ja siihen voidaan lukea meidän aikanamme myös
pornon kulutus. "Lihalla" ei
tarkoiteta tässä vain ruumiin syntejä, vaan yleensä perisyntiä: pahaa tahtoa,
ylpeyttä, uskonnollisuutta ilman Kristusta, jne. Tarkempi käännös kuin "lihan
aikaansaannokset" on vanha käännös "lihan
teot".
- Mistä johtuu,
ettemme me kristityt läheskään aina tee sitä, minkä tiedämme oikeaksi,
emmekä läheskään aina jätä tekemättä sitä, minkä tiedämme vääräksi
(16-17)?
- Onko oppi kristityssä
asuvasta perisynnistä mielestäsi lohdullinen vai lohduton? Perustele
vastauksesi.
- Mitä jae 18
voisi tarkoittaa?
- Mitä välineitä
Pyhä Henki käyttää ohjatessaan kristittyjä (16-18, 25-26)?
- Jakakaa lihan
teot neljään ryhmään ja antakaa kullekin ryhmälle otsikko (19-21).
- Mitkä lihan
tekojen ryhmä on mielestänne yleisin meidän kulttuurissamme?
- Mistä lihan
teosta olet kuullut viimeksi varoitettavan kirkossasi?
- Mikä näistä
lihan teoista on sinulle itsellesi suurin kiusaus? (Voit vastata hiljaa.)
- Millaisia
noituuden muotoja löytyy tällä hetkellä lasten, nuorten ja aikuisten
maailmasta?
- Miettikää,
miten suomalaisen kristityn pitäisi suhtautua alkoholin käyttöön (21a)?
- Miten
lahkolaisuus tulee ilmi aikamme uskonnollisuudessa?
- Jakeen 21b
verbimuoto viittaa jatkuvaan tekemiseen, ei vain satunnaiseen
lankeamiseen. Miksi ne eivät voi periä Jumalan valtakuntaa, jotka elävät
näissä synneissä?
C. HENGEN HEDELMÄ 5:22-26
Taustaa: Sanonta "Hengen hedelmä" on yksikössä. Paavali
viittaa sillä Jeesuksen viinipuu-vertaukseen: Jeesus itse on viinipuu ja
kristityt ovat sen oksia (Joh. 15).
- Miksi Paavali
ei kutsu jakeiden 22-23 hyveitä Hengen "teoiksi" vaan Hengen "hedelmäksi",
yksikössä?
- Mieti millaista
olisi olla naimisissa ihmisen kanssa, jolla olisi kaikki jakeen 22-23
mainitsemat ominaisuudet.
- Mieti,
millaista olisi olla naimisissa ihmisen kanssa, jolta yksikin näistä
ominaisuuksista puuttuisi.
- Vertaa jakeita
22-23 niihin ominaisuuksiin, joita oma aikamme pitää arvossa.
- Mieti,
millainen tämä maailma olisi ilman Hengen hedelmää?
- Mitä Hengen
hedelmää toivoisit eniten omaan elämääsi?
- Miten Hengen
hedelmä voisi kasvaa yhä runsaampana meidän elämässämme?
- Mitä vanhan
luonnon (lihan) ristiinnaulitseminen merkitsee käytännössä – sehän ei
välttämättä merkitse syntien voittamista kuten jakeesta 17 näimme (24)?
- Sovella jakeet
25-26 oman perheesi tai seurakuntasi
elämään.
- Mitä sanoisit
näiden jakeiden pohjalta ihmiselle, joka valittaa, ettei hänen sydämessään
ole rakkautta?
- Mitä vastaisit
sille, jonka mielestä armon evankeliumin saarnaaminen tuottaa passiivisia
kristittyjä?
- Mitä sanoisit
ihmiselle, joka käy ylistys- ja parantumiskokouksissa etsimässä Pyhää
Henkeä?
Lopuksi: Meidän kohdallamme
lihan ristiinnaulitseminen on sitä, että kannamme jokaisen lankeemuksemme
ristin juurelle (esim. ehtoollispöydässä), tuomitsemme sen, pyydämme sitä
anteeksi ja voimaa siitä päästä. Sitten
tartumme Jumalan lupaukseen ja uskomme syntimme anteeksi. Jakeet 22-23 kuvaavat
muuten täsmälleen Jeesuksen elämää ja kuolemaa. Tällaiseen Vapahtajaan siis
saamme turvata lihan tekoihin langettuamme.
D. KOKOAVAT KYSYMYKSET. Ensin luetaan koko teksti 5:13-26 vielä kerran
hiljaa läpi.
- Mikä oli
mielestäsi tämän tekstin pääasia?
- Mikä oli tämän
tekstin tärkein anti sinulle henkilökohtaisesti?