1. KYROKSEN EDIKTI (Esra 1:1-3:5)
Aluksi: Esran kirjassa on kaksi osaa: 1) kuvaus ensimmäisten pakkosiirtolaisten paluusta ja temppelin rakentamisesta 500-luvulla eKr. ja 2) kuvaus toisesta paluusta Esran johdolla 400-luvulla eKr. Esran kirja alkaa vuodesta 539 eKr., jolloin Persian kuningas Kyros II Suuri (Koores) oli valloittanut Babylonian. Juutalaiset olivat lisääntyneet ja menestyneet hyvin Babyloniassa, koonneet yhteen VT:n kirjoituksia ja perustaneet synagogalaitoksen.
Alustavat kysymykset
- Mistä johtuu, että pakkosiirtolaisten määrä oli kasvanut suuresti pakkosiirron aikana?
- Mikä esti juutalaisia sekaantumasta kantaväestöön ja omaksumasta sen uskontoja?
- Jes. 44:28. Miksi Herra tahtoi ilmoittaa 200 vuotta aikaisemmin sen henkilön nimen, jonka käskystä temppeli rakennettaisiin uudelleen?
- Mistä syystä Herra nimittää pakanakuningas Kyrosta paimenekseen?
Jakeet 1:1-3. Jeremia oli ennustanut, että pakkosiirto päättyisi 70 vuoden kuluttua. Nyt ensimmäisestä pakkosiirrosta oli kulunut 65 vuotta (604-539).
- Mitä hämmästyttävää näissä jakeissa on? (Persialaisilla oli tietysti omat jumalansa, joihin he uskoivat. Mitä Kyros nyt uskoi Herrasta, taivaan ja maan Jumalasta?)
- Josefus kertoo, että Daniel oli lukenut Kyrokselle äskeisen Jesajan ennustuksen. Jos tämä väite pitää paikkansa, mikä vakuutti Kyroksen tuon ennustuksen aitoudesta?
Jakeet 1:4 ja 6
- Miksi Kyros päätti antaa jakeen 4 käskyn, ja mikä sai juutalaisten naapurit sitä tottelemaan? (Mitä luulette, olivatko lahjoittajat juutalaisia vai kantaväestöä?)
Jakeet 1:5-11. Sesbassar on persialaisten käyttämä nimi kuningas Jojakinin pojanpojasta, Serubbabelista (”vieras Babyloniassa”). Kyros teki hänestä paluumuuton organisoijan ja myöhemmin Juudan käskynhaltijan. Lähtijöitä oli 42000.
- Jae 5. Juuda oli raunioina. Suurin osa juutalaisista jäi Persiaan. Miten ne ihmiset ehkä puolustelivat itseään, jotka päättivät jäädä Persiaan?
- Temppelin hävityksestä oli kulunut jo 50 vuotta. Mikä oli saanut Babylonian kuninkaat säilyttämään nämä astiat aarrekammiossaan näin kauan?
- Miten se on mahdollista, että Sesbassar eli Serubaabel, Juudan viimeisen kuninkaan pojanpoika, nimitettiin paluumuuton organisoijaksi? (Luuletteko, että Kyros tiesi hänen olevan Juudan ”kruununperijä”?)
Jakeet 2:1-2. Jesua oli ylipappi Aaronin jälkeläinen.
- Miksi tulevan ylipapin, Jesuan, mukana olo paluumuutossa oli tärkeää?
- Millä mielellä luulette tämän joukon hyvästelleen Persiaan jäävät omaisensa ja ystävänsä?
Jakeet 3-58 (ei lueta). Näissä jakeissa luetellaan, miten monta miestä läksi mistäkin suvusta. Lähtijöitä oli 42 000 henkeä, joista 10% pappeja ja 1% leeviläisiä. Lisäksi palvelijat, 7000 henkeä.
Jakeet 2:59-63. Sukuluetteloita pidettiin tärkeinä Babyloniassakin.
- Miten joidenkin juutalaisten, jopa pappien, nimet saattoivat puuttua sukuluetteloista?
- Urimilla ja tumminilla (pyhillä kivillä) ratkaistiin, olivatko nämä miehet oikeasti pappeja. Miksi oli tärkeää, etteivät papin tehtäviä pääsisi hoitamaan muut kuin Aaronin jälkeläiset?
- Millaisia rajoituksia seurakunnan paimenen viralle pitäisi asettaa meidän päivinämme?
Jakeet 64-67. Palvelijoita tai orjia oli siis 7300 ja kuormajuhtia 8100.
- Mitä voitte päätellä näiden lukujen perusteella paluumuuttajien taloudellisesta tilanteesta?
- Miksi nämä luvut merkittiin muistiin näin tarkkaan?
Jakeet 2:68-70. Mina = 818 gr. Drahma ehkä = 8 gr. Hopeaa oli mukana 4 tonnia ja kultaa 400 kg.
- Miksi mukaan otettiin jopa papinpukuja?
- Kyros oli käskenyt juutalaisten rakentaa temppelin. Miksi siihen työhön ei ryhdytty heti?
Jakeet 3:1-6 Uhreja sai Mooseksen lain mukaan uhrata vain Jerusalemin temppelin alttarilla. Juudassa asui tuohon aikaan samarialaista sekakansaa ja myös naapurimaista tulleita pakanoita.
- Jae 1 luetaan molemmista käännöksistä. Miksi juutalaisten välit maan kansan kanssa olivat alusta lähtien jännittyneet?
- Kuvitelkaa, millainen oli ensimmäinen uhrijuhla Jerusalemissa 50 vuoteen.
- Mitä tieto uhrien uhraamisesta Jerusalemissa merkitsi Persiaan jääneille maanpakolaisille?
- Missä Jeesus on näissä teksteissä?
Lopuksi: Mooseksen lain mukaan uhreja oli uhrattava joka ikinen aamu ja ilta. Veren piti vuotaa, jotta kansa saisi syntinsä anteeksi. Ensimmäistä kertaa puoleen vuosisataan juutalaiset voivat nyt uskoa, että heidän syntinsä oli sovitettu. Kuten tiedämme, VT:n veriuhrit olivat ennakkokuvia Jeesuksen kuolemasta, jossa sovitettiin kaikki maailman synnit.