1. MIES, NAINEN, PARATIISI JA
AVIOLIITTO 1. Ms. 1:26-28 ja 2:7-25
Aluksi: Tässä osiossa on niin paljon kysymyksiä, että
sitä voidaan käsitellä kahdenkin kokoontumiskerran aikana.
1:26-28
-
Kenen kanssa Jumala suunnitteli ihmisen luomista (26)?
-
Mitä tarkoittaa, että ihminen on a) Jumalan kaltainen ja b) hänen
kuvansa (27)?
-
Mikä on ihmisen ja eläimen ero?
-
Miettikää, miksi "Jumalan kuvaan" tarvittiin kaksi sukupuolta: mies ja
nainen (27)?
-
Luomakunta annettiin ihmisen – myös naisen – hallittavaksi. Miten
luontoa voidaan hallita sen eduksi, ei tappioksi (26b, 28b)?
-
Mitä Jumalan siunaus näyttäisi tarkoittavan jakeen 28 perusteella?
2:7-9. Maa kuuluu hepreaksi "adama" ja ihminen "adam".
Ks. jae 7 molemmista käännöksistä. Sana Eden tarkoittaa onnen maata ja viittaa
johonkin todelliseen maantieteelliseen paikkaan tällä telluksella.
-
Verratkaa toisiinsa jakeita 2:7 ja 1:27. Miettikää, miksi Jumala halusi
kuvata miehen ja naisen luomisen ensin yhdessä ja sitten erikseen?
-
Mitä ajattelette siitä, että ihminen on luotu maan tomusta?
-
Verratkaa ensimmäisten ihmisten arkipäivää meidän arkipäiväämme (8-9)?
-
Mihin elämän puuta tarvittiin?
-
Eikö paratiisi olisi ollut paljon parempi paikka ilman hyvän- ja
pahantiedon puuta? Mihin sitä tarvittiin?
-
Miksi Jumala tahtoi istuttaa nuo kaksi puuta keskelle paratiisia,
ei jonnekin sen nurkkaan?
-
Miksi meidänkin elämässämme pitää olla jokin kiusauksen paikka?
10-17. Paratiisin paikkaa on mahdotonta määritellä
tekstissä mainittujen jokien perusteella.
-
Mikä oli ehkä Jumalan tarkoitus, kun hän päätti jättää Edenin paikan
salaisuudeksi jälkipolville?
-
Miettikää, mitä kaikkea ihminen olisi paratiisissa voinut tehdä, jos hän
olisi saanut siellä pysyä (15)?
-
Mitä se osoittaa, että paratiisinkin luontoa piti "varjella", vaikkeivät
sen asukkaat olleet edes syntisiä (15)?
-
Jakeet 16-17 sisältävät ihmiskunnan ensimmäisen Raamatun. Missä on sen
laki, entä evankeliumi?
18-20. Nimittäminen on Raamatussa tärkeä asia. Se
osoittaa auktoriteettiaseman, kuka on kenenkin "pää".
-
Miettikää, miksi Jumala antoi Adamin elää ensin jonkin aikaa ilman
vaimoa?
-
Mikä oli ihmiskunnan ensimmäinen tieteellinen tehtävä (19-20)?
-
Mitä osoittaa se, etteivät Jumalan ystävyys, eläinten seura ja mielekäs työ
riittäneet miehelle elämän sisällöksi (20b)?
18, 21-25. Jakeessa 18 esiintyvää heprean sanaa apu,
ezer, käytetään useimmiten Jumalan avusta puhuttaessa. Sana kumppani tarkoittaa
kirjaimellisesti "vastakappaletta". Adam sai antaa nimen naiselle, kuten sitä
ennen eläimille. Se osoittaa, että jo paratiisissa sukupuolten välillä oli
järjestys: Mies on vaimon pää, kuten Jumala on Kristuksen pää
(1. Kor. 11:3). Nainen = "issa" = "miehetär".
-
Kuvitelkaa, miltä Adamista ja naisesta tuntui, kun he näkivät toisensa
ensi kerran?
-
Mitä ajattelette siitä Jumalan sanasta, että nainen luotiin miehelle
sopivaksi avuksi ja kumppaniksi, ei päinvastoin?
-
Jakeet 22-25 kuvaavat maailman ensimmäisiä häitä. Mitä osaa Jumala
näissä häissä esitti?
-
Jakeessa 24 Herra sanoo kaikille tuleville polville, missä
järjestyksessä naimisiin on mentävä. Mitä tarkoittaa käytännössä, että isästä
ja äidistä on luovuttava ennen kuin liitytään yhteen?
-
Mitä parisuhteelle tapahtuu, jolleivät aviopuolisot luovu vanhemmistaan
ja perusta uutta yksikköä yhteiskunnan edessä?
-
Mitä tämä teksti sanoo avoliitosta?
-
Mistä on osoituksena se, etteivät mies ja nainen hävenneet
alastomuuttaan toistensa edessä (25)?
-
Kun Jeesukselta kysyttiin avioerosta, hän vastasi: Luoja teki alun
perin ihmisen mieheksi ja naiseksi... Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja
liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. He eivät siis
enää ole kaksi, he ovat yksi. Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön
ihminen erottako (Matt. 19:4-6). Miettikää, miksi Jeesus tahtoi lisätä
luomiskertomuksen hääkuvaukseen vielä tuon viimeisen lauseen?
-
Mitä nämä Jeesuksen sanat opettavat a) avioerosta ja b)
homoseksuaalisesta parisuhteesta?
Lopuksi: Avioliittoa Jumala käyttää esimerkkinä kuvatessaan omaa
suhdettaan kansaansa. Hän on sulhanen/ aviomies, ja Israel/ seurakunta on hänen
morsiamensa. Herran rakkaus morsiameensa oli niin suuri, että hän suostui
kärsimään, ja jopa kuolemaankin tämän puolesta (Ef. 5:25-27). Raamattu päättyy
kuvaukseen Karitsan häistä, missä nämä kaksi tulevat lopullisesti "yhdeksi
lihaksi", ja heidän onnensa jatkuu iankaikkisesta iankaikkiseen.