Alkusanat 1. Pietarin kirjeeseen
60-luvun alkupuolella, kun Pietari kirjoitti ensimmäistä kirjettään, hallitsi suurta Rooman valtakuntaa keisari Nero (v. 54-68). Kirjeen kirjoituspaikka lienee ollut Rooman kaupunki, josta Pietari käytti salanimeä "Babylon". Kristityt eivät eläneet helppoja aikoja, ja moni heistä ehkä pelkäsi tulevaisuutta. Kirje sopiikin hyvin 2010-luvulla tutkittavaksi, koska kristittyjä ollaan taas kerran ajamassa yhä ahtaammalle.
"Jumala varjelkoon! Sitä ei saa tapahtua sinulle, Herra!" Näin oli Pietari suhtautunut Jeesuksen kärsimyksiin evankeliumeissa (Matt. 16:22). 30 vuotta myöhemmin ei vanha opetuslapsi tahtonut enää niitä paeta. Ei, hän näki, että kärsimykset ovat kristityn osa tässä maailmassa.
Liberaaliteologit epäilevät 1. Pietarin kirjeen aitoutta. Väitetään, että sen kreikan kieli on liian hyvää galilealaisen kalastajan kynästä lähteneeksi. Apostoli kuitenkin paljastaa 5. luvussa, että hänellä oli kirjuri: juutalainen lähetyssaarnaaja nimeltä Silvanus (Silas). Tämä mies oli asunut pitkään Jerusalemissa, mutta kuka sanoo, etteikö hän olisi saattanut syntyä diasporassa ja olla täysin kaksikielinen.
Raamattupiirin vetäjällä on hyvä olla käytettävissään molemmat käännökset; piiriläiset saavat käyttää niistä kumpaa tahansa. Keskustelun kuluessa on pidettävä koko ajan mielessä, että tämä kirje on sen samaisen Pietarin kynästä lähtöisin, jonka töppäyksistä kaikki neljä evankeliumia meille kertovat, mutta josta Apostolien tekojen aikana kasvoi vastuuntuntoinen kirkon johtaja.
Tämä pieni opas omistetaan pyhäkoulunopettajilleni, joista kaksi on vielä elossa.
Espoossa ennen Japaniin lähtöä, helluntain alla 2010
Mailis Janatuinen.
© www.raamattupiiri.fi