www.raamattupiiri.fi    

 Pelkkä teksti

18. PEDOFIILIN PALKKA
Markus 9:36-37 ja 42-48

Taustaa: Tekstissä esiintyvä sana viettelys tai lankeemus on kreikaksi skandalon, mistä on tullut meidän kielemme sana skandaali. Jeesus käyttää tässä verbiä ”skandalisoida”: jos sinun kätesi skandalisoi sinua… Puhumme tässä yhteydessä pedofiliasta, jonka harjoittajia on paljastunut viime aikoina myös kristillisistä piireistä.

Jakeet 36-37

  • Mitä nämä Jeesuksen sanat ovat vaikuttaneet lapsen asemaan viimeisen 2000 vuoden aikana?
  • Miettikää, miksi lapsen asema on kaikkein paras juuri kristinuskon vaikutusalueella?

Jae 42. Tätä jaetta voidaan soveltaa paitsi pedofiileihin myös lapsipornon tuottajiin ja katselijoihin. Huomaamme, ettei Jeesus vastusta kuolemanrangaistustakaan, jos rikos on tarpeeksi suuri.

  • Jeesuksen mainitsemaa rangaistusta ei mikään lakikirja tunne. Millä eri tavoilla myllynkivirangaistus eroaa muista kuolemanrangaistuksen toimeenpanemisen muodoista?
  • Mitä tapahtuu tällä tavalla teloitetun ihmisen maineelle ja ruumiille?
  • Miksi Jeesus piti juuri lapsen viettelemistä niin suurena syntinä, ettei sen harjoittajalle kuulu edes hautapaikka hautausmaalla?
  • Oletetaan, että pedofiili oli kristitty. Mikä hänen uskonelämässään oli mennyt pieleen? (Mikä oli ehkä hänen suhteensa kymmeneen käskyyn?)
  • Mitä kristillinen seurakunta voisi tehdä ehkäistäkseen tällaisia tekoja?
  • Mitä siihen tarvitaan, että pedofiili voisi saada maineenpalautuksen?

Jakeet 43-47. Jeesus puhuu tässä päällekkäin kahdenlaisesta viettelystä: 1) että lapsi vietellään pois uskosta tai että 2) hänet vietellään syntiin, esimerkiksi seksisuhteisiin. Jos kysymys olisi vain uskosta viettelemisestä, ei Jeesuksen olisi maininnut viettelijän käsiä, jalkoja ja silmiä.

  • Miten silmä, jalka tai käsi voivat vietellä ihmistä syntiin?
  • Näissä jakeissa Jeesus ei puhukaan enää myllynkivestä, vaan helvetin tulesta pedofiilin rangaistuksena. Onko rangaistus mielestänne kohtuullinen verrattuna rikoksen suuruuteen? Perustelkaa mielipiteenne. (Mitä ehkä ajattelisit Jeesuksen langettamasta rangaistuksesta, jos lapsesi olisi joutunut uhrin asemaan?)
  • Miksi kukaan ei harkitsekaan toimivansa Jeesuksen ohjeiden mukaan eli siis katko käsiään ja jalkojaan estääkseen itseään lankeamasta syntiin?
  • Jollei Jeesus tarkoittanut ohjeitaan kirjaimellisesti noudatettaviksi, niin mitä hän tahtoi niillä sanoa? Miettikää eri mahdollisuuksia.
  • Kumpaa pelkäät enemmän: sitäkö, että menetät kätesi, jalkasi tai silmäsi, vai sitä että joudut helvettiin?

Keskustelukysymyksiä

  • Mistä johtuu, ettemme pysty aina hillitsemään himojamme, vaikka tietäisimme niiden tuhoavan omaamme ja toisten elämää?
  • Minkä verran luulette lapsipornon vaikuttavan pedofilian lisääntymiseen meidän aikanamme?
  • Millä tavalla pedofiili ehkä puolustelee käytöstään itsensä ja lapsen edessä?
  • Homoseksuaalisesta taipumuksestaan puhuessaan moni sanoo: ”Olen syntynyt tällaiseksi.” Voiko pedofiili mielestäsi sanoa samalla tavalla?
  • Viettelijä on usein itsekin lapsena vietelty. Onko tämä mielestänne lieventävä asianhaara?
  • Miettikää, mitä tapahtuu lapsipornotähdille.
  • Mitä sellaisen ihmisen pitäisi tehdä, joka tuntee himoa lapsia kohtaan eikä voi sille asialle mitään?
  • Mitä kirkon pitäisi julistaa pedofiileille? (Auttaisiko helvetin mainitseminen mielestäsi pedofiiliä hillitsemään itseään?)
  • Mitä tämä teksti opettaa meille Raamatun parisuhdelaista ja siitä luopumisen seurauksista?

Ilosanoma: Tämän tekstin äärellä ymmärrämme, miksi Jeesuksen kädet ja jalat piti lävistää nauloilla, vaikka ne eivät olleet koskaan vietelleet ketään syntiin. Sillä hetkellä kaikki maailman seksiskandaalit oli luettu hänen kontolleen. Joka tuntee sydämessään tällaisia kiusauksia, hänen on ehdottomasti etsittävä itselleen sielunhoitaja, jonka puoleen hän voi kääntyä kiusauksen iskiessä. Samaten hänen on elettävä uskonelämäänsä seurakunnan keskellä, ei yksinään.

© www.raamattupiiri.fi