www.raamattupiiri.fi    

 Pelkkä teksti

3. HYVÄSTI, PARATIISI! 1. Ms. 3:21-4:12

Taustaa: Tämä teksti kertovat ensimmäisestä eläimen ja ihmisen verestä, joka vuoti tämän maan päälle.

3:21-24

• Miksi syntinen ei saa asua paratiisissa?

• Miksi Jumala ei halunnut päästää ihmisiä paratiisista alastomina?

• Miettikää, miksi Jumala halusi tehdä Adamin ja Eevan vaatteet nimenomaan eläimen nahasta, miksi eivät kasvikunnan tuotteet kelvanneet?

• Mitä se merkitsee ihmiskunnalle, että Jumala tappoi ensimmäisen eläimen, ei ihminen?

• Mitä nämä jakeet puhuvat Jeesuksesta?

4:1-2. Nimi Kain muistuttaa heprean verbiä ”saada, hankkia”.

• Mitkä kaikki asiat muuttuivat ensimmäisen ihmisparin elämässä heidän lähtiessään paratiisista?

• Miettikää, millainen oli Eevan raskausaika ja synnytys verrattuna seuraavien sukupolvien naisten kokemuksiin.

• Vertailkaa käännöksiä ja miettikää, miksi Eeva tahtoi antaa esikoiselleen juuri tuollaisen nimen?

• Abelin nimi merkitsee ”tyhjyyttä, turhuutta”? Miksi vanhemmat antoivat toiselle pojalleen tuollaisen nimen?

3-5a. Tässä kerrotaan maailman ensimmäisistä ihmisten suorittamista uhreista. Huomatkaa, ettei eläimiä syöty ennen vedenpaisumusta. Vanhastaan on arveltu Herran suopeuden näkyneen siinä, että tuli iski taivaasta Abelin uhriin. (Vrt. 1. Kun. 18:38; 1. Aik. 21:26; 2. Aik. 7:1).

• Miettikää, mistä ihmiset keksivät ruveta uhraamaan uhreja Herralle?

• Mitä Adamin pojat tahtoivat ehkä saada uhreillaan aikaan?

• Lampaita ei pidetty tuohon aikaan lihan, vaan villan tähden. Kuvitelkaa Abelin tunnelmia, kun hän ensimmäisenä ihmisenä maailmassa iski kiviveitsen lampaansa sydämeen.

• Miksi Herra katsoi suopeasti karitsa-uhriin, mutta hylkäsi vilja-uhrin (4-5a)?

• Heprealaiskirje selittää asiaa näin: Uskon kautta uhrasi Aabel Jumalalle paremman uhrin kuin Kain, ja uskon kautta hän sai todistuksen, että hän oli vanhurskas, kun Jumala antoi todistuksen hänen uhrilahjoistaan; ja uskonsa kautta hän vielä kuoltuaankin puhuu. (Hepr. 11:4. RK1934). Myös Kain uskoi Jumalaan omalla tavallaan. Mikä ero veljesten uskossa kuitenkin oli?

• Mikä on tämän tekstin perusteella pääasia Jumalalle annetussa uhrissa?

5b-7. Jakeessa 7 on feminiinisukuisesta sanasta ”synti” tehty maskuliini – siinä siis viitataan paholaiseen. Jeesuskin sanoi, että Saatana on ollut murhaaja alusta asti (Joh. 8:44).

• Miksi uhrilahjan hylkääminen oli Kainille noin kova pala (5b-7)?

• Mitä Kainin olisi pitänyt tehdä nähdessään, ettei hänen uhrinsa kelvannut Jumalalle?

• Sovella omaan elämääsi se, mitä Herra sanoo jakeessa 7.

8-12. Jeesus antoi ymmärtää, että ”vanhurskas Abel” oli maailman ensimmäinen marttyyri (Matt. 23:35).

• Mikä tuossa murhassa oli erityisen kylmäveristä (8)?

• Vertaa Kainin syntiä hänen vanhempiensa syntiin paratiisissa.

• Miksi Herra esitti Kainille kysymyksen, jonka vastauksen hän jo tiesi (9a)?

• Mitä Kainin vastaus hänestä osoittaa (9b)?

• Mitä opimme ihmisen ja maan välisestä suhteesta (10-12)?

• Miettikää, mitä tapot, murhat, ja yli puoli miljoonaa aborttia ovat tehneet meidän omalle maallemme?

• Mitä Jumalan kirous on käytännössä jakeiden 11-12 mukaan?

• Vetäjä lukee vielä kerran yllä olevan jakeen Hepr. 11:4. Mitä tarkoittaa, että Abel puhuu kuoltuaankin?

Lopuksi: Tämä luku osoittaa, että ainoa uhri, joka Jumalalle kelpaa syntien sovitukseksi, on Karitsan veri. Abelin veriuhri oli Jeesuksen veriuhrin ennakkokuva. Jumalan Karitsan piti kuolla, että Jumala voisi pukea meidät vanhurskauden vaatteeseen, kuten hän puki Adamin ja Eevan.

© www.raamattupiiri.fi