22. PAAVALIN PUOLUSTUSPUHE (luku 22)
Aluksi:
Ennen kuin Paavali ehditään
viedä temppelialueen vieressä sijaitsevan Antoniuksen kasarmin ovesta sisälle,
hän jo ehtii esittää roomalaiselle komentajalle rohkean pyynnön: eikö
hän saisi puhua raivoavalle kansanjoukolle? Tämä mies ei totta totisesti jätä
ainoatakaan kiveä kääntämättä, ei ainoatakaan tilaisuutta käyttämättä, jos vain
voi jollakin tavalla julistaa Jeesusta maanmiehilleen. Ehkä Paavalin mielenmalttiin
vaikuttaa osaltaan sekin, että hän on profetioiden ansiosta osannut henkisesti
varautua pidätykseensä. Se ei tule hänelle kuin salama kirkkaalta taivaalta.
Tekstissämme esiintyvä roomalainen upseeri on
nimeltään Claudius Lysias ja arvoltaan sotaväenosaston (meidän
armeijassamme pataljoonan, siis 1000 miehen) komentaja. Hänet on sijoitettu
Antoniuksen linnaan Jerusalemiin. Myöhemmin pääsemme selville, että Lysias ei
ole ollut koko ikäänsä Rooman kansalainen, vaan on ostanut kansalaisuuden
suurella rahalla.
22:1-24
1. | -
Mikä sai komentajan suostumaan Paavalin pyyntöön (21:39-40)?
- Miettikää, mitkä kaikki seikat tekevät tuollaisessa tilanteessa puhumisen
erityisen vaikeaksi?
- Mitkä seikat vaikuttivat ehkä siihen, että raivoava väkijoukko hiljeni
hiirenhiljaiseksi (40-1)?
- Kuvitelkaa Paavalin ulkonäköä – miltä hän näytti nasiirilupauksensa ja selkäsaunansa
jälkeen seistessään siinä Antoniuksen linnan portailla (vrt. 21:32-33)?
- Mitä tämä episodi osoittaa Paavalista ihmisenä ja kristittynä?
|
2.
| -
Hepreaa ymmärsivät tuohon aikaan enää vain oppineet miehet. Luultavasti tässä
tarkoitetaankin Palestiinan puhekieltä eli arameaa. Miksi väkijoukko vaikeni
entisestäänkin kuullessaan, mitä kieltä Paavali käytti (2)?
- Tämä on siis puolustuspuhe; koettakaa jäljittää tekstistä, mitä syytöksiä
vastaan Paavali puolustautuu?
|
3.
| -
Miksi Paavali puhuu itsestään eikä Raamatun tekstistä, kuten Stefanos oli
tehnyt vastaavassa tilanteessa?
- Mitä Paavali tahtoo kertoa nuoruudestaan häntä vainoavalle väkijoukolle (3-4)?
|
4.
| -
Miksi Paavali tahtoo kuvata juutalaisille seikkaperäisesti oman menneisyytensä
kristittyjen vainoajana (3b-5)?
- Mikä oli ollut Paavalin motiivi hänen vainotessaan kristittyjä?
|
5.
| -
Mikä Paavalin kääntymisessä saattoi ehkä herättää juutalaisten kuulijoiden
mielenkiinnon (6-11)?
- Voidaanko Paavalin kertomuksen valossa mielestänne sanoa, että Jumalan
pakkokäännyttää jotkut ihmiset kysymättä heiltä lupaa?
|
6.
| -
Mitä Paavali tahtoi sanoa juutalaisille syyttäjilleen lähetyssaarnaajaksi
tulostaan (12-21)?
- Miksi Paavali tahtoi kertoa senkin, että seurakunta oli ensiksi epäillyt häntä
kaksoisagentiksi (17-20)?
- Miksi Jumala valitsi aseekseen nimenomaan kristittyjen vainoojan?
- Miksi juutalaiset raivostuivat juuri jakeen 21 kohdalla (21-23)?
|
7.
| -
Katsokaa vielä kerran, mitä kaikkea Paavali sanoi Jeesuksesta
puolustuspuheessaan (3-21)? Mitä nimiä hän hänestä käytti?
- Millä eri tavoin Paavali ehkä yritti herätellä kuuntelijoidensa synnintuntoa?
|
8.
| -
Luuletteko, että kuulijat syvällä sydämessään pitivät Paavalia vilpittömänä/
ihailivat häntä/ kunnioittivat häntä (22-23)?
- Mitä Paavali sai puheellaan aikaan a) juutalaisten sydämessä, b) kristittyjen sydämessä; varmaan monet
heistäkin tämän puheen kuulivat, c) Claudius Lysiaksen sydämessä, joka ei ymmärtänyt
arameaa?
|
Kokoavat kysymykset
- Miten Pyhä Henki toimi tässä tilanteessa?
- Miten tämä tapaus vaikutti maailmanlähetykseen?
- Missä tässä tekstissä on armon evankeliumi?
Lopuksi: Tämä on Paavalin ensimmäinen puolustuspuhe, jonka
Luukas on kirjoittanut muistiin. Se kertoo kutsusta, joka kantoi tätä miestä
vuosikymmenen pituisen uskomattoman kovan lähetysuran läpi.
Komentaja
Claudius Lysias aikoo ruoskittaa Paavalin kuulustellakseen häntä, mutta tämä
ilmoittaakin olevansa Rooman kansalainen. Komentaja pelästyy, koska Rooman
kansalaista ei olisi saanut edes sitoa, saati sitten pitää kaksissa kahleissa.
Nyt
Lysiaalla on ongelma: mitä pidätetylle miehelle pitäisi tehdä? Kadulle häntä ei
voi päästää, sillä siellä syntyisi täysi mellakka. Kuulustellakaan häntä ei
voi, ainakaan kovakouraisesti. Ei auta kuin kutsua koolle juutalaisten oma
oikeusistuin, suuri neuvosto, ja koettaa saada selville, mitä pahaa pidätetty oikein
on tehnyt.
Läksy: Luku 23
© www.raamattupiiri.fi