www.raamattupiiri.fi    

 Pelkkä teksti

22. PAAVALIN PUOLUSTUSPUHE (luku 22)

Aluksi: Ennen kuin Paavali ehditään viedä temppelialueen vieressä sijaitsevan Antoniuksen kasarmin ovesta sisälle, hän jo ehtii esittää roomalaiselle komentajalle rohkean pyynnön: eikö hän saisi puhua raivoavalle kansanjoukolle? Tämä mies ei totta totisesti jätä ainoatakaan kiveä kääntämättä, ei ainoatakaan tilaisuutta käyttämättä, jos vain voi jollakin tavalla julistaa Jeesusta maanmiehilleen. Ehkä Paavalin mielenmalttiin vaikuttaa osaltaan sekin, että hän on profetioiden ansiosta osannut henkisesti varautua pidätykseensä. Se ei tule hänelle kuin salama kirkkaalta taivaalta.

Tekstissämme esiintyvä roomalainen upseeri on nimeltään Claudius Lysias ja arvoltaan sotaväenosaston (meidän armeijassamme pataljoonan, siis 1000 miehen) komentaja. Hänet on sijoitettu Antoniuksen linnaan Jerusalemiin. Myöhemmin pääsemme selville, että Lysias ei ole ollut koko ikäänsä Rooman kansalainen, vaan on ostanut kansalaisuuden suurella rahalla.

22:1-24

1.
  • Mikä sai komentajan suostumaan Paavalin pyyntöön (21:39-40)?
  • Miettikää, mitkä kaikki seikat tekevät tuollaisessa tilanteessa puhumisen erityisen vaikeaksi?
  • Mitkä seikat vaikuttivat ehkä siihen, että raivoava väkijoukko hiljeni hiirenhiljaiseksi (40-1)?
  • Kuvitelkaa Paavalin ulkonäköä – miltä hän näytti nasiirilupauksensa ja selkäsaunansa jälkeen seistessään siinä Antoniuksen linnan portailla (vrt. 21:32-33)?
  • Mitä tämä episodi osoittaa Paavalista ihmisenä ja kristittynä?
2.
  • Hepreaa ymmärsivät tuohon aikaan enää vain oppineet miehet. Luultavasti tässä tarkoitetaankin Palestiinan puhekieltä eli arameaa. Miksi väkijoukko vaikeni entisestäänkin kuullessaan, mitä kieltä Paavali käytti (2)?
  • Tämä on siis puolustuspuhe; koettakaa jäljittää tekstistä, mitä syytöksiä vastaan Paavali puolustautuu?
3.
  • Miksi Paavali puhuu itsestään eikä Raamatun tekstistä, kuten Stefanos oli tehnyt vastaavassa tilanteessa?
  • Mitä Paavali tahtoo kertoa nuoruudestaan häntä vainoavalle väkijoukolle (3-4)?
4.
  • Miksi Paavali tahtoo kuvata juutalaisille seikkaperäisesti oman menneisyytensä kristittyjen vainoajana (3b-5)?
  • Mikä oli ollut Paavalin motiivi hänen vainotessaan kristittyjä?
5.
  • Mikä Paavalin kääntymisessä saattoi ehkä herättää juutalaisten kuulijoiden mielenkiinnon (6-11)?
  • Voidaanko Paavalin kertomuksen valossa mielestänne sanoa, että Jumalan pakkokäännyttää jotkut ihmiset kysymättä heiltä lupaa?
6.
  • Mitä Paavali tahtoi sanoa juutalaisille syyttäjilleen lähetyssaarnaajaksi tulostaan (12-21)?
  • Miksi Paavali tahtoi kertoa senkin, että seurakunta oli ensiksi epäillyt häntä kaksoisagentiksi (17-20)?
  • Miksi Jumala valitsi aseekseen nimenomaan kristittyjen vainoojan?
  • Miksi juutalaiset raivostuivat juuri jakeen 21 kohdalla (21-23)?
7.
  • Katsokaa vielä kerran, mitä kaikkea Paavali sanoi Jeesuksesta puolustuspuheessaan (3-21)? Mitä nimiä hän hänestä käytti?
  • Millä eri tavoin Paavali ehkä yritti herätellä kuuntelijoidensa synnintuntoa?
8.
  • Luuletteko, että kuulijat syvällä sydämessään pitivät Paavalia vilpittömänä/ ihailivat häntä/ kunnioittivat häntä (22-23)?
  • Mitä Paavali sai puheellaan aikaan a) juutalaisten sydämessä, b) kristittyjen sydämessä; varmaan monet heistäkin tämän puheen kuulivat, c) Claudius Lysiaksen sydämessä, joka ei ymmärtänyt arameaa?

Kokoavat kysymykset

  • Miten Pyhä Henki toimi tässä tilanteessa?
  • Miten tämä tapaus vaikutti maailmanlähetykseen?
  • Missä tässä tekstissä on armon evankeliumi?

Lopuksi: Tämä on Paavalin ensimmäinen puolustuspuhe, jonka Luukas on kirjoittanut muistiin. Se kertoo kutsusta, joka kantoi tätä miestä vuosikymmenen pituisen uskomattoman kovan lähetysuran läpi.

Komentaja Claudius Lysias aikoo ruoskittaa Paavalin kuulustellakseen häntä, mutta tämä ilmoittaakin olevansa Rooman kansalainen. Komentaja pelästyy, koska Rooman kansalaista ei olisi saanut edes sitoa, saati sitten pitää kaksissa kahleissa.

Nyt Lysiaalla on ongelma: mitä pidätetylle miehelle pitäisi tehdä? Kadulle häntä ei voi päästää, sillä siellä syntyisi täysi mellakka. Kuulustellakaan häntä ei voi, ainakaan kovakouraisesti. Ei auta kuin kutsua koolle juutalaisten oma oikeusistuin, suuri neuvosto, ja koettaa saada selville, mitä pahaa pidätetty oikein on tehnyt.

Läksy: Luku 23

© www.raamattupiiri.fi