www.raamattupiiri.fi    

 Pelkkä teksti

3. DAAVIDIN NAISET, ABNERIN MURHA (2. Sam. 3)

Taustaa: Daavidilla oli kolme vaimoa hänen tullessaan kuninkaaksi. Mikal, Saulin tytär, joka oli annettu toiselle miehelle vastoin Daavidin tahtoa. Lisäksi Ahinoam ja Abigail, jotka Daavid oli nainut vuorilla piileskellessään. Hebronissa hän otti vielä neljä muuta vaimoa. Avioliitto Maakan kanssa oli poliittinen; sen kautta hän sai liittolaisekseen hänen isänsä Gesurin kuninkaan. Ks. kartalta Gesur. Huomatkaa, että luomiskertomuksessa avioliitto määrätään yksiavioiseksi (1. Moos. 2:24), ja Mooseksen laki kieltää kuninkailtakin monivaimoisuuden (5. Moos. 17:17).

1-5

  • Miettikää, miksi Herra ei puuttunut siihen, että Daavid otti itselleen yhä uusia vaimoja?
  • Onko mielestänne mahdollista, että kaikki nämä Daavidin naiset elivät sovussa keskenään? Perustelkaa vastauksenne.
  • Mitä arvelette: kuinka moni prosentti miessukukunnasta toimisi kuten Daavid, jos se olisi laissa sallittua? Kuinka moni prosentti naisista suostuisi elämään haaremissa, jos saisi valita?
  • Daavidille syntyi Hebronissa kuusi poikaa. Millaiset olivat ehkä noiden pikkupoikien keskinäiset välit?
  • Mikä voisi olla syy siihen, että yhdelle naiselle syntyi yleensä vain yksi ainoa poika?
  • Mitkä seikat osoittavat, että länsimainen kulttuuripiiri on yhä enemmän siirtymässä moniavioisuuden suuntaan?

Huom. Jos aika näyttää loppuvan kesken, jättäkää jakeisiin 6-21 liittyvät kysymykset käsittelemättä ja tyytykää vain lukemaan teksti ääneen.

6-11. Entisen kuninkaan sivuvaimojen naiminen oli poliittinen ele ja osoitus vallasta. Muistakaa, että Abner oli Isbosetin setä.

  • Luuletteko, että Isbosetin syyte Abneria kohtaan oli oikeutettu? Perustelkaa kantanne.
  • Mitkä kaikki seikat saivat Abnerin päättämään, että hän vaihtaa puolta?
  • Mitä jae 11 Isbosetista osoittaa?

12-16. Mikal oli Saulin tytär ja Isbosetin sisar. Hänellä ei ollut lapsia.

  • Miksi Daavid halusi Mikalin takaisin, vaikka tämä oli jo toisen kanssa naimisissa ja hänellä itsellään oli kuusi muuta naista haaremissaan?
  • Oliko Mikalin palauttaminen mielestänne oikein tehty? Perustelkaa vastauksenne.
  • Miettikää Mikalin elämää: ensin prinsessana hovissa, sitten ihaillun sotasankarin ensimmäisenä ja ainoana vaimona, sitten jonkun taviksen vaimona 15 vuotta, ja loppuikä sankarikuninkaan haaremissa. Voiko nainen elää mielestänne onnellisen elämän tuollaisissa olosuhteissa? Miksi, miksi ei?

17-21

  • Mitä nämä jakeet osoittavat a) Abnerista ja b) Daavidista?

22-27. Muistakaa, että Joab oli Daavidin sisarenpoika ja että Abner oli tappanut sodassa hänen veljensä.

  • Miten Joabin olisi pitänyt mielestänne menetellä, jos hän piti Abneria vakoojana?
  • Minkä kuvan saatte Joabista näiden jakeiden perusteella?

28-39

  • Miksi oli tärkeää, ettei kansa pitäisi Daavidia syyllisenä Abnerin murhaan?
  • Mitä Daavid pelkäsi tyytyessään vain kiroamaan Joabin, sen sijaan että olisi rangaissut häntä murhasta (28-29)?
  • Miten on mahdollista, että Daavid koki olevansa sisarenpoikiensa armoilla, vaikka oli itse kuningas (39).
  • Miettikää, millainen oli ehkä ollut Iisain kymmenpäisen lapsikatraan vanhimman tyttären ja nuorimman veljen suhde? (Seruja ks. aakkosellinen nimiluettelo.)
  • Mitä meidän aikamme miesten pitäisi tehdä, etteivät he lankeaisi samaan passiivisuuden syntiin kuin Daavid?
  • Missä tässä luvussa on Jeesus?

Lopuksi: Daavidin suhde naisiin oli ongelmallinen. Sen sijaan Daavidin Pojan, Jeesuksen, suhde naisiin oli rakkaudellinen ja arvostava, mutta silti selkärankainen. Jeesus ei esimerkiksi antanut äitinsä houkutella itseään pois ristin tieltä (Mk. 3). Hän antoi ihmisarvon kolmelle naiselle, joilta se oli irtoseksin tähden kadoksissa (Luuk. 7, Joh. 4 ja Joh. 8).

© www.raamattupiiri.fi