3. DAAVIDIN NAISET, ABNERIN MURHA (2. Sam. 3)
Taustaa: Daavidilla oli kolme vaimoa hänen tullessaan
kuninkaaksi. Mikal, Saulin tytär, joka oli annettu toiselle miehelle vastoin
Daavidin tahtoa. Lisäksi Ahinoam ja Abigail, jotka Daavid oli nainut vuorilla
piileskellessään. Hebronissa hän otti vielä neljä muuta vaimoa. Avioliitto
Maakan kanssa oli poliittinen; sen kautta hän sai liittolaisekseen hänen isänsä
Gesurin kuninkaan. Ks. kartalta Gesur. Huomatkaa, että luomiskertomuksessa
avioliitto määrätään yksiavioiseksi (1. Moos. 2:24), ja Mooseksen laki kieltää kuninkailtakin
monivaimoisuuden (5. Moos. 17:17).
1-5
- Miettikää, miksi Herra ei puuttunut siihen, että Daavid
otti itselleen yhä uusia vaimoja?
- Onko mielestänne mahdollista, että kaikki nämä Daavidin
naiset elivät sovussa keskenään? Perustelkaa vastauksenne.
- Mitä arvelette: kuinka moni prosentti miessukukunnasta
toimisi kuten Daavid, jos se olisi laissa sallittua? Kuinka moni prosentti
naisista suostuisi elämään haaremissa, jos saisi valita?
- Daavidille syntyi Hebronissa kuusi poikaa. Millaiset
olivat ehkä noiden pikkupoikien keskinäiset välit?
- Mikä voisi olla syy siihen, että yhdelle naiselle syntyi
yleensä vain yksi ainoa poika?
- Mitkä seikat osoittavat, että länsimainen kulttuuripiiri on
yhä enemmän siirtymässä moniavioisuuden suuntaan?
Huom. Jos aika näyttää loppuvan kesken, jättäkää jakeisiin
6-21 liittyvät kysymykset käsittelemättä ja tyytykää vain lukemaan teksti
ääneen.
6-11.
Entisen kuninkaan sivuvaimojen naiminen oli poliittinen ele
ja osoitus vallasta. Muistakaa, että Abner oli Isbosetin setä.
- Luuletteko, että Isbosetin syyte Abneria kohtaan oli
oikeutettu? Perustelkaa kantanne.
- Mitkä kaikki seikat saivat Abnerin päättämään, että hän vaihtaa
puolta?
- Mitä jae 11 Isbosetista osoittaa?
12-16.
Mikal oli Saulin tytär ja Isbosetin sisar. Hänellä ei ollut
lapsia.
- Miksi Daavid halusi Mikalin takaisin, vaikka tämä oli jo toisen
kanssa naimisissa ja hänellä itsellään oli kuusi muuta naista haaremissaan?
- Oliko Mikalin palauttaminen mielestänne oikein tehty? Perustelkaa
vastauksenne.
- Miettikää Mikalin elämää: ensin prinsessana hovissa, sitten
ihaillun sotasankarin ensimmäisenä ja ainoana vaimona, sitten jonkun
taviksen vaimona 15 vuotta, ja loppuikä sankarikuninkaan haaremissa. Voiko
nainen elää mielestänne onnellisen elämän tuollaisissa olosuhteissa?
Miksi, miksi ei?
17-21
- Mitä nämä jakeet osoittavat a) Abnerista ja b) Daavidista?
22-27.
Muistakaa, että Joab oli Daavidin sisarenpoika ja että Abner
oli tappanut sodassa hänen veljensä.
- Miten Joabin olisi pitänyt mielestänne menetellä, jos hän
piti Abneria vakoojana?
- Minkä kuvan saatte Joabista näiden jakeiden perusteella?
28-39
- Miksi oli tärkeää, ettei kansa pitäisi Daavidia syyllisenä
Abnerin murhaan?
- Mitä Daavid pelkäsi tyytyessään vain kiroamaan Joabin, sen
sijaan että olisi rangaissut häntä murhasta (28-29)?
- Miten on mahdollista, että Daavid koki olevansa
sisarenpoikiensa armoilla, vaikka oli itse kuningas (39).
- Miettikää, millainen oli ehkä ollut Iisain kymmenpäisen lapsikatraan
vanhimman tyttären ja nuorimman veljen suhde? (Seruja ks. aakkosellinen
nimiluettelo.)
- Mitä meidän aikamme miesten pitäisi tehdä, etteivät he
lankeaisi samaan passiivisuuden syntiin kuin Daavid?
- Missä tässä luvussa on Jeesus?
Lopuksi: Daavidin suhde naisiin oli ongelmallinen. Sen
sijaan Daavidin Pojan, Jeesuksen, suhde naisiin oli rakkaudellinen ja
arvostava, mutta silti selkärankainen. Jeesus ei esimerkiksi antanut äitinsä
houkutella itseään pois ristin tieltä (Mk. 3). Hän antoi ihmisarvon kolmelle
naiselle, joilta se oli irtoseksin tähden kadoksissa (Luuk. 7, Joh. 4 ja Joh. 8).
© www.raamattupiiri.fi