www.raamattupiiri.fi    

 Pelkkä teksti

2. KAKSI KUNINGASTA (2. Sam. 2)

Taustaa: Itse vanha Samuel oli voidellut Daavidin kuninkaaksi salaa 15 vuotta aikaisemmin. Emme tiedä, milloin tämä asia oli tullut yleiseen tietoisuuteen. Daavid kuului Juudan heimoon. Hän oli oleskellut sen alueella koko ikänsä, lukuun ottamatta paria viimeistä vuotta, jotka hän oli asunut filistealaisten parissa. Katsokaa kartalta Hebron, patriarkkojen kaupunki, joka sijaitsi Juudan alueella.

1-7. Herralta voitiin kysyä neuvoa ylimmäisen papin vaatetukseen kuuluvien urim ja tummim -kivien avulla. Sama vastaus piti saada useampaan kertaan, ennen kuin sen katsottiin tulevan Herralta.

  • Missä kaikissa suhteissa Daavidin elämä nyt muuttui?
  • Miksi Juudan heimo valitsi Daavidin kuninkaakseen kysymättä muiden heimojen mielipidettä?
  • Saul oli kuollut, eikä Israelilla ollut kuningasta. Miksi 10 heimoa eivät seuranneet Juudan esimerkkiä?
  • Miksi Daavid ei tässä vaiheessa vaatinut itselleen koko Israelin kuninkuutta, vaikka Jumala oli luvannut sen hänelle jo 15 vuotta aikaisemmin?
  • Miten sinä toimisit, jos uskoisit Jumalan luvanneen sinulle jotakin, mitä muut ihmiset eivät tahdo sinulle antaa?
  • Saul oli 40 vuotta aikaisemmin pelastanut Gileadin Jabesin vihollisten vallasta, ja siitä kiitollisina tuon kaupungin asukkaat hautasivat hänet. Mihin Daavid pyrki tuon kaupungin asukkaille lähettämällään viestillä (5-7)?
  • Monesti tapahtui, että uusi kuningas tappoi edellisen jälkeläiset ja kannattajat. Luuletteko, että Saulin jälkeläiset ja ystävät pelkäsivät Daavidinkin toimivan näin? Perustelkaa vastauksenne.
  • Mitkä kaikki seikat jakeissa 1-7 ovat osoitusta Daavidin luottamuksesta Jumalaan?

8-11. Saulin kolme poikaa olivat kuolleet sodassa, mutta nuorin, Isboset, oli vielä jäljellä. Abner oli Saulin serkku ja sotapäällikkö, joka ryhtyi nyt tukemaan tätä poikaa. Jae 9 osoittaa, että Isboset hallitsi vain Jordanin molempia rantoja; muu Israel oli filistealaisten miehittämä. Siksi pääkaupunkikin oli siirretty Saulin Gibeasta Jordanin taakse Mahanaimiin. Ks. karttaa.

  • Miettikää, miksi Abner ei ryhtynyt tukemaan Daavidia, vaikka varmasti oli kuullut Samuelin suorittamasta voitelusta?
  • Mitä seurauksia Israelin kansalle tuli siitä, että sillä oli nyt kaksi kuningasta?

12-16. Abner oli johtanut Saulin valiojoukkoja, Joab taas oli ollut tärkeä mies Daavidin sissiarmeijassa. Gibeon oli uhrikukkula, jonka päällä seisoi vielä vanha Mooseksen aikainen ilmestysmaja. Ks. karttaa.

  • Montako kilometriä Abnerin joukkojen piti kulkea Gibeoniin Mahanaimista, entä Joabin joukkojen Hebronista?
  • Mikä oli taistelunäytöksen tarkoitus ja mikä siinä meni pieleen?
  • Miten on mahdollista, että kaikki 24 taistelijaa kuolivat ”yhteen läjään”?

17-23. Seruja oli Daavidin isosisko. Heillä oli sama äiti, mutta eri isä. Joab, Abisai ja Asael olivat Serujan poikia. He olivat suunnilleen samanikäisiä kuin enonsa Daavid ja olivat kuuluneet jo tämän sissiarmeijaan.

  • Mitkä olivat Asaelin motiivit, kun hän ajoi Abneria takaa eikä hellittänyt?
  • Miettikää tuota tilannetta: oliko Abnerilla tarkoitus tappaa Asael keihään varrella vai mihin hän pyrki?
  • Voidaanko Abneria mielestänne pitää syyllisenä murhaan, vai oliko kysymys pakkotilanteesta? Perustelkaa vastauksenne.

24-32

  • Mistä tässä sisällissodassa oikein sodittiin?
  • Mitä nämä jakeet osoittavat meille Abnerin ja Joabin luonteesta?
  • Daavidin nimi ei esiinny tässä sotakuvauksessa, joten hän ei ehkä ollut mukana ollenkaan. Miksi Daavid ei estänyt tätä turhaa sotaa?
  • Miettikää, miksi tämä taistelu on kirjoitettu Raamattuun?
  • Missä tässä luvussa on Jeesus?

Lopuksi: Voideltu kuuluu hepreaksi ”messias”. Daavid oli Herran voideltu ja niin oli myös Jeesus, hänen poikansa 30. polvessa. Silti moni vastusti heidän kuninkuuttaan. Jumalan suunnitelmaa ei kukaan voinut kuitenkaan pitkän päälle estää toteutumasta. Daavid ei etsinyt valtakuntaa, vaan valtakunta etsi Daavidia – ja niin se etsi Jeesustakin.

© www.raamattupiiri.fi