14. PAKKOSIIRTOLAISTEN TULEVAISUUS JA TOIVO (luvut 29 ja 24)
Taustaa: Edellisestä tapauksesta ei ole kulunut pitkää
aikaa. Kuningas Sidkia lähettää jostakin syystä Eleasan, Safanin
pojan, ja Gemarjan, Hilkian pojan Babyloniaan (2-3) (Ehkä sen Hilkian, joka
oli ollut ylimmäisenä pappina kuningas Josian aikana). Jeremia
kirjoittaa saman tien kirjeen pakkosiirtolaisille, ja luovuttaa sen ystäväperheen
vesan perille toimitettavaksi.
Antiikin ajalta ei ole säilynyt ainoatakaan muuta dokumenttia, jossa
pakkosiirtolaisuuteen vietyä kansaa olisi kehotettu asettumaan aloilleen ja
tekemään työtä vangitsijoittensa yhteiskunnan hyväksi
– vieläpä rukoilemaan vangitsijoittensa puolesta.
Raamattupiiri: 29:1-23
- Miettikää, millaiset vaikeudet Juudan pakkosiirtolaisia
odottivat Babyloniassa (1-2)?
- Kenen syytä pakkosiirtolaiset ehkä ajattelivat pakkosiirtonsa
olevan? Kenen vastuulla Herra sanoi sen olevan (4,7)?
- Mikä ero on sillä, että ihminen ottaa elämänsä
tragediat Jumalan kädestä tai että hän ottaa ne kärsimyksen
aiheuttajan tai suorastaan Saatanan kädestä?
- Miten eri tavoin pakkosiirtolaiset ehkä reagoivat kuullessaan
Jeremian neuvot (4-7)?
- Miltä neljä vuotta Babyloniassa olleista pakkosiirtolaisista ehkä
tuntui kuulla, että vasta heidän lapsenlapsensa tulisivat pääsemään
takaisin kotiin (10)?
- Miten Jeremian ennustuksiin uskovan pakkosiirtolaisen arkipäivä
erosi väärien profeettojen ennustuksiin uskovan pakkosiirtolaisen
arkipäivästä (8-10)?
- Soveltakaa jakeet 5-7 Karjalan evakoihin Suomessa ja Palestiinan
pakolaisiin, joista monet ovat asuneet pakolaisleireillä kymmeniä
vuosia.
- Mikä oli pakkosiirtolaisten kuvitteleman tulevaisuuden toivon ja
Herran lupaaman tulevaisuuden toivon ero (11-14)?
- Mitä tulevaisuutta ja toivoa voidaan luvata sillekin, joka on menettänyt
kaiken toivon?
- Sovella jakeet 11-13 omaan elämääsi. Mitä hyvää
sinun "pakkosiirtolaisuutesi" ehkä saa elämässäsi
aikaan?
- Kotimaahan jääneet juutalaiset luulivat olevansa onnellisemmassa
asemassa kuin ne, jotka vietiin Babyloniaan. Miksi heidän tilanteensa
Herran mielestä oli kuitenkin huonompi kuin pakkosiirtolaisten (16-19)?
- Millaisia yleispäteviä väärän profeetan
tuntomerkkejä löytyy Ahabista ja Sidkiasta (8-9, 15, 21-23)?
- Miksi väärä profeetta ei pysty lohduttamaan sitä,
jonka kärsimys ei poistu, esimerkiksi ihmistä, joka ei parane
sairaudestaan tai jonka on kohta kuoltava?
- Miksi väärän profeetan rangaistuksen täytyy olla noin
kova (22-23)?
- Kuvitelkaa, millaista Jeremian toiminta olisi ollut, jollei vääriä
profeettoja olisi ollut olemassakaan.
Tarina jatkuu...
Vastaus Jeremian kirjeeseen (29:24-29). Kirjoittaja oli Semaja-niminen
mies ja kirje oli osoitettu ylipappi Sefanjalle. (Sefanjasta ks. 21:1, 37:3 ja
52:24.) Semaja kehotti ylipappia panemaan jalkapuuhun ja kaularautaan Jeremian
kaltaiset hullut ja hurmahenget. Miksi et estänyt mokoman kirjeen
kirjoittamista, hän kysyi vihaisesti.
Vastaus Semajan kirjeeseen (30-32). Jeremia kirjoitti Babylonian
pakkosiirtolaisille Semajasta: Häntä ei Herra ole lähettänyt.
Hän on saanut kansan luottamaan valheeseen. Hän ja hänen jälkeläisensä
menettävät Jumalan kansan kansalaisuuden.