www.raamattupiiri.fi    

13. IES SELÄSSÄ (luvut 27-28, ks. myös 2. Aik. 36:11-16)

Taustaa: Babylonialaiset asettivat nyt Josia-vainaan nuorimman pojan Mattanjan valtaistuimelle ja antoivat hänelle ihmeellisen nimen: Sidkia eli "Herra on meidän vanhurskautemme". Ehkä Jeremia jopa toivoi (nimen perusteella), että nyt oli valtaistuimelle noussut Herran lupaama Daavidin suvun vanhurskas verso. Siinä toiveessaan hän joutui kyllä pettymään katkerasti.

Sidkia oli kuninkaaksi tullessaan 21 vuotias ja hallitsi Juudan historian viimeiset 11 vuotta (597-587/86). Hän joutui vannomaan Nebukadnessarille uskollisuuden valan Herran nimessä. Sidkia oli heikko hallitsija, täysin upseerijuntan kuljetettavissa.

Koko Lähi-itä ja etenkin sen profeetat – riippumatta uskonnosta - olivat tuohon aikaan yhdestä asiasta onnellisesti yhtä mieltä: Nebukadnessar kukistuisi parin vuoden sisällä. Ei monituhatvuotista Egyptiä noin vain kukistettaisi. Juudassa kaivattiin pakkosiirtolaisia ja temppelin aarteita. Juudan profeetat lupasivat kuin yhdestä suusta, että pakkosiirtolaiset ja aaarteet pääsisivät aivan kohta Babyloniasta takaisin kotiin.

Ehkä kaipauksen kohteena oli nimen omaan liiton arkku, Herran läsnäolon paikka. Sehän oli puhdasta kultaa ja varmasti suurena houkutuksena valloittajille. Kaikki Raamatun kirjoittajat vaikenevat kuitenkin visusti, mitä arkulle tapahtui. Ehkä tämä tuntui heistä liian kipeältä asialta muistiin merkittäväksi.

1. jakeessa mainittu vuosi on Sidkian 4. vuosi, ei Jojakimin, vrt. 28:1. Toisin sanoen 593 eKr. Niihin aikoihin oli Babyloniassa syntynyt kapinanpoikanen suurkuningasta vastaan ja Lähi-itä koetti liittyä siihen. Viiden naapurikansan edustajia oli tullut Jerusalemiin neuvottelemaan yhteisestä rintamasta. Apua odotettiin myös farao Psammetikukselta, joka oli noussut Egyptin valtaistuimelle edellisenä vuonna.

Vuorossa on neljäs näytelty vertaus: Jeremian piti asettaa ies selkäänsä ja marssia naapurimaiden suurlähettiläiden eteen. Sanoma oli tämä: Suostukaa kantamaan Babylonian kuninkaan iestä. Älkää uskoko profeettojanne. Maksakaa veronne, ette te kuitenkaan mahda Nebukadnessarille mitään. Toinen vaihtoehto on vain turha verenvuodatus.

Raamattupiiri: Jeremia ja Hananja 28:1-17
(Tämä tapahtui temppelissä samana vuonna 593. Jeremia kantoi yhä iestä selässään.)

© www.raamattupiiri.fi