4. MURHAYRITYKSIÄ (luvut 26 ja11:18-23, ks. myös
2. Kun. 23:34-37 ja Luuk. 4:16-30)
Taustaa: On siis Joakimin hallitusajan ensimmäinen vuosi (v.
609). Maailman politiikassa vallitsee hengähdystauko. Assyria on juuri
voitettu v. 612, eikä Babyloniasta ole tullut vielä maailmanmahtia.
Karkemiin taisteluun on aikaa 3-4 vuotta. Nyt tutkimme sitä, minkä
vaikutuksen Jeremian temppelisaarna teki kuulijoihinsa.
Raamattupiiri 26:7-24
- Miksi uskonnon asiantuntijat suuttuivat Jeremian temppelisaarnasta
kaikkein eniten?
- Miksi papit ja profeetat eivät voineet uskoa, että Jumala hävittäisi
oman temppelinsä (9)?
- Miksi vähempi kuin kuolemantuomio ei pappien mielestä riittänyt
rangaistukseksi Jeremian "rikoksesta" (7-11)?
- Mitä mieltä olet Jeremian puolustuspuheesta (12-15)?
- Miten itse puolustaisit itseäsi vastaavassa tilanteessa?
- Miten Jeremia voi olla niin varma siitä, että hänen
sanomansa tuli Jumalalta (12)?
- Miksi poliittiset johtajat ymmärsivät Jeremiaa paremmin kuin
uskonnolliset johtajat (16)?
- Jakeissa 17-18 kansan johtomiehet lainaavat profeetta Miikan sanoja. Mistä
he voivat tietää, mitä 100 vuotta aikaisemmin oli julistettu?
(Mitä tämä tapaus osoittaa meille Raamatun kirjojen
luotettavuudesta?)
- Miksi Jojakim ja Juuda eivät toimineet samoin kuin Hiskia 100 vuotta
aikaisemmin (19)?
- Mitkä olivat Urian ja Jeremian yhtäläisyydet ja erot
(20-23)?
- Mikä oli Jeremian rohkeuden salaisuus?
- Miten Ahikam uskalsi suojella epäsuosittua profeettaa (24)?
- Millä tavalla "totuuden torvet" koetetaan vaientaa meidän
maassamme ja meidän kirkossamme?
- Mikä totuudessa on niin uhkaavaa, että se nostaa aina ja
kaikkialla ihmiset takajaloilleen?
Tarina jatkuu: Safanin perhe oli Jeremian puolella. Isä-Safan oli
ollut kirjurina Josian uskonpuhdistuksen aikaan. Ahikam, hänen poikansa,
suojeli nyt vainottua profeettaa. Löydämme Safanin jälkeläisten
nimiä Jeremian kirjasta vielä monen monta kertaa.
Toinen Jeremiaa vastaan suunnattu murhayritys tapahtui oman kaupungin miesten
toimesta. Anatotin asukkaat vaativat, että Jeremian on lopetettava
profeettana toimiminen tai muuten hän pääsee hengestään
(11:18-23). Omien koirien pureminen koski erityisen kipeästi. Jeremia
toivoikin enää vain kostoa.
Myös Jeesus joutui kokemaan, että oman kaupungin väki, entisen
naapurit ja luokkatoverit, koettivat hänet tappaa...