www.raamattupiiri.fi    

3. TEMPPELITEOLOGIA JOHTAA TEMPPELIN TUHOON (luvut 7-10 ja 11:1-17, ks. myös 2. Kun. 23:25-35 ja 2. Aik. 35:20-36:4)

Taustaa: Joahas ehti hallita vain kolme kuukautta v. 609. Ehkä hän oli suosittu, koska kansa valitsi kuninkaaksi hänet eikä hänen vanhempaa veljeään. Joahas joutui Egyptiin panttivangiksi eikä koskaan päässyt sieltä pois.

Egyptiläiset asettivat sen jälkeen valtaistuimelle Jojakimin, Josian vanhimman pojan. Hänen oli maksettava Egyptille valtava summa veroja. Rahat otettiin tietysti kansalta. Silti Joakim rakensi itselleen kalliita setripuisia palatseja. Hän oli kaikin tavoin huono hallitsija.

Jeremia piti temppelisaarnansa (luvut 7-11) Joakimin hallitusajan alussa. Temppeli oli Josian aikaan juuri korjattu, ja kansa uskoi Jumalan suojelevan maataan sen tähden. Olihan Herra pelastanut Jerusalemin myös v. 701 assyrialaisten hyökätessä. Oli menossa uskonnollinen juhla. Portilla seisova profeetta pilasi juhlatunnelman huutamalla juhlakansalle Jumalan tuomiota.

Raamattupiiri 7:1-20

Tarina jatkuu... Jeremia siis julisti, että "temppeli-teologia" oli harhaoppia. Jumala ei suojelisi kansaansa temppelin tähden, jollei se tekisi parannusta. Vuosi 701 oli eri asia – silloin kuningas ja kansa tekivät parannuksen synneistään (4). Nyt Jeremia mainitsi ensimmäisen kerran uhkauksen temppelin hävityksestä (7:14).

© www.raamattupiiri.fi