3. TEMPPELITEOLOGIA JOHTAA TEMPPELIN TUHOON (luvut 7-10 ja 11:1-17, ks.
myös 2. Kun. 23:25-35 ja 2. Aik. 35:20-36:4)
Taustaa: Joahas ehti hallita vain kolme kuukautta v. 609. Ehkä hän
oli suosittu, koska kansa valitsi kuninkaaksi hänet eikä hänen
vanhempaa veljeään. Joahas joutui Egyptiin panttivangiksi eikä
koskaan päässyt sieltä pois.
Egyptiläiset asettivat sen jälkeen valtaistuimelle Jojakimin,
Josian vanhimman pojan. Hänen oli maksettava Egyptille valtava summa veroja.
Rahat otettiin tietysti kansalta. Silti Joakim rakensi itselleen kalliita
setripuisia palatseja. Hän oli kaikin tavoin huono hallitsija.
Jeremia piti temppelisaarnansa (luvut 7-11) Joakimin hallitusajan alussa.
Temppeli oli Josian aikaan juuri korjattu, ja kansa uskoi Jumalan suojelevan
maataan sen tähden. Olihan Herra pelastanut Jerusalemin myös v. 701
assyrialaisten hyökätessä. Oli menossa uskonnollinen juhla.
Portilla seisova profeetta pilasi juhlatunnelman huutamalla juhlakansalle
Jumalan tuomiota.
Raamattupiiri 7:1-20
- Miksi Jeremian piti saarnata temppelin portilla, ei esimerkiksi
temppelirakennuksen sisäpuolella (2)?
- Miltä Jeremiasta ehkä tuntui pilata uskonnollisen juhlan
juhlatunnelma?
- Sanokaa Jeremian saarnan sisältö lyhyesti omin sanoin (3-15).
- Mitä hokema jakeessa 4 tarkoittaa?
- Mikä tekee temppelistä rosvojen luolan (9-11)?
- Miksi uskonnolliset jumalanpalvelus ja uskonnolliset juhlat eivät
auta, jollei synneistä tehdä parannusta?
- Mitä meidän aikamme syntejä vastaan Jeremia saarnasi?
- Milloin olette viimeksi kuulleet kenenkään saarnaavan niitä
syntejä vastaan, mistä Jeremia tässä puhuu, niin että
ei-uskoviakin oli kuulemassa (konfirmaatiojumalanpalveluksissa, itsenäisyyspäivänä
jne.)?
- Onko mielestänne meidän aikanamme nähtävissä
samaa itsevarmuutta kuin Jeremian aikaan siitä, ettei Herra hävitä
koskaan omaa kirkkoaan?
- Millä tavalla epäjumalanpalvelus häpäisee
harjoittajansa (17-19)?
- Millä tavalla Herra rankaisee temppeliä/kirkkoa, joka ei tee
parannusta synneistään (12-15, 20)? (Millä tavalla myös
luonto joutuu Herran vihan alle, vrt. jae 20?)
- Miksi Jeesus lainasi juuri näitä Jeremian sanoja temppeliä
puhdistaessaan? Vrt. Mark. 11:7.
- Mitä temppelin puhdistaminen tarkoittaisi käytännössä
meidän päivinämme?
- Miten Jeremia suhtautui kansaan, jolle saarnasi lakia (16)? (Miksi Herra
ei jaksanut enää kuunnella Jeremian rukouksia?)
- Miettikää, mitä juhlakansa profeetan huutoa kuunnellessaan
ajatteli.
- Tunnetko ketään julistajaa, joka toimisi kuten Jeremia toimi tässä
luvussa, mukaan lukien jae 16?
- Mitä kaikkea yhteistä on Jeesuksella ja Jeremiaalla tämän
luvun mukaan?
- Muistolause: 7:4.
Tarina jatkuu... Jeremia siis julisti, että "temppeli-teologia"
oli harhaoppia. Jumala ei suojelisi kansaansa temppelin tähden, jollei se
tekisi parannusta. Vuosi 701 oli eri asia – silloin kuningas ja kansa tekivät
parannuksen synneistään (4). Nyt Jeremia mainitsi ensimmäisen
kerran uhkauksen temppelin hävityksestä (7:14).