9. KAKSI LIITTOA 4:12-31
A. PAAVALILTA OVAT KEINOT LOPUSSA 4:12-20
Taustaa: Nämä jakeet
paljastavat Paavalista vielä yhden elämänkerrallisen tiedon: hän oli
"poikennut" Galatiaan sairastumisen tähden. Tässä on ilmeisesti kysymys siitä
vaivasta, jota apostoli toisaalla nimittää "pistäväksi piikiksi" tai jopa
"Saatanan enkeliksi" (2. Kor. 12). Tauti teki Paavalin jollakin tavalla
luotaantyöntäväksi. Ehkä hän sai kohtauksia, joita muiden oli vaikea
katsella.
- Mitä asioita
luulette Paavalin tarkoittaneen, kun hän sanoi: "Tulkaa sellaiseksi kuin
minä olen" (12)?
- Mitä jakeet
13-14 paljastavat meille Paavalista? Entä Jumalan johdatuksesta?
- Miettikää, mikä
nimenomainen tauti voisi aiheuttaa jakeessa 14 mainitun reaktion toisissa
ihmisissä?
- Mikä oli alun
perin saanut galatalaiset ihastumaan Paavaliin (14b-15)?
- Miten on
mahdollista, että galatalaiset olivat nyt kääntyneet suuresti
rakastamaansa apostolia vastaan (15-16)?
- Mikä on
tunnusmerkillistä harhaopettajille kaikkina aikoina ja kaikissa paikoissa
(17)?
- Mistä johtuu,
etteivät into ja palavuus ole läheskään aina oikeaoppisuuden takeita (18)?
- Muistamme, että
Paavali oli nuoruudessaan ollut äärimäisen kova mies. Mikä oli saanut
hänessä aikaan muutoksen, josta jakeet 19-20 todistavat?
- Miten me
oppisimme osoittamaan oppikiistoissa ja vaikeissa ihmissuhteissa
samanlaista mieltä kuin Paavali osoitti galatalaisia kohtaan (19-20)?
- Mitä tarkoittaa
käytännössä sanonta: "kunnes Kristus saa muodon teissä" (19)?
- Mitä jakeet
12-20 paljastavat meille Jumalan valtakunnan työntekijän kutsumuksesta?
B. SAARA JA HAGAR 4:17-31 ja 5:1
Taustaa: Tämä jakso on UT:n
ainoa allegoria. Allegoria
tarkoittaa, että historiallista tapahtumaa käytetään vertauksena, jonka
yksityiskohdille annetaan merkityksiä, joita niillä alun perin ei ollut.
Krysostomokselta on peräisin se tieto, että "Hagar" oli muinoin Siinain vuoren nimitys Arabian puhekielessä.
Raamatun Hagarhan oli, kuten muistamme, Abrahamin sivuvaimo ja arabien esiäiti.
Jos läksyä ei ole luettu, vetäjä kertoo
lyhyesti Saaran ja Hagarin historian (1. Moos. 16-17 ja 21).
- Mikä ero on
Iisakin ja Ismaelin syntymässä ja asemassa, ja mistä tuo ero johtui
(21-23)?
- "Kaupunki" on
heprean kielessä feminiinisana, ja kaupunkeja verrataankin Raamatussa
usein morsiameen, vaimoon tai porttoon, tässä myös äitiin. Mitä
tarkoittaa, että Jerusalem on orja ja synnyttää lapsia orjuuteen (24-25)?
- Mitä
tarkoittaa, että taivaallinen Jerusalem on vapaa ja kristillisen
seurakunnan äiti (26, 31)?
- Miten Paavalin
tulkinta Saaran ja Hagarin asemasta eroaa VT:n tulkinnasta (24-26, 31)?
- Miten jae 27
kuuluu tämän tekstin yhteyteen?
- Mitä jae 27 sanoo
sinulle henkilökohtaisesti?
- Miksi lakiin ja
"alkuvoimiin" uskovat ihmiset ovat aina vainonneet evankeliumiin luottavia
ihmisiä (29)?
- Miten
orjattaren lapset vainoavat Saaran lapsia tänä päivänä?
- Milloin ja
millä tavalla jae 30 toteutuu kristillisessä kirkossa?
- Mitä Paavali
tarkoittaa tässä yhteydessä jakeilla 4:31-5:1?
C. KOKOAVAT KYSYMYKSET. Ensin luetaan koko teksti 4:12-31 vielä kerran
hiljaa läpi.
- Mikä oli
mielestäsi tämän tekstin pääasia?
- Mikä oli tämän
tekstin tärkein anti sinulle henkilökohtaisesti?