2. ENSIMMÄINEN JA TOINEN EVANKELIUMI 1:1-10
A. TERVEHDYS 1:1-5
Taustaa: Tuonaikainen kirje oli kirjoitettu
pergamenttirullalle. Siksi lähettäjän ja vastaanottajan nimi piti mainita
alussa. Uuden testamentin apostoli ("lähettiläs")
oli henkilö, joka oli kohdannut henkilökohtaisesti Jeesuksen ja saanut häneltä
kutsun tehtävään. Apostoleiksi UT:ssa nimitetään ensinnäkin 12 opetuslasta,
mutta myös Herran veljeä Jaakobia ja muutamia muita. Judaistien suuri kysymys
oli se, voiko Paavali vaatia itselleen tuota titteliä.
- Miettikää eri
syitä, miksi Paavali esitteli itsensä galatalaisille juuri sillä tavalla
kuin hän esittelee jakeessa 1?
- Miksi Paavali
halusi mainita myös "veljet" kirjeensä lähettäjinä (2)?
- Mitä Paavali
tahtoi sanoa käyttäessään Jeesuksesta kahta titteliä: Herra ja Kristus (3)?
- Jakeessa 4
Paavali määrittelee evankeliumin. Määritelkää tämän jakeen avulla, mitä on
oikea evankeliumi?
- Miten armo ja
rauha liittyvät yhteen evankeliumin kanssa (3-4)?
- Mitä arvelette:
voivatko muut kuin kristityt kokea elämässään armoa ja rauhaa? Jos voivat,
niin millä perusteella?
- Miettikää
jakeissa 1-5 olevaa Paavalin tervehdystä kokonaisuutena. Mitä asioita
apostoli tahtoo erityisesti painottaa heti kirjeensä alussa? Mitkä tärkeät
asiat hän jättää pois?
B. TOISENLAINEN EVANKELIUMI 1:6-10
Taustaa: Paavali oli käynyt
Galatiassa edellisenä vuonna. Tällä välin judaistit
(ks. taustaluku) olivat tehneet oman "lähetysmatkansa" Galatiaan. Sana "evankeliumi" tarkoittaa ilosanomaa, ja
sen Paavali oli jo määritellyt jakeessa 4.
- Mikä Paavalia
ehkä eniten hämmästytti hänen kuullessaan, että Galatian kristityt olivat
kääntyneet hänen julistustaan vastaan (6)?
- Miettikää
judaistien motiiveja. Miksi he toimivat kuten toimivat (7)?
- Paavali oli jo
määritellyt sanan "evankeliumi" jakeessa 1:4. Mikä siis voisi olla
"toisenlainen evankeliumi" (6-7)?
- Jos arkkipiispa
tai arkkienkeli tulisi julistamaan sinulle evankeliumia, uskoisitko häntä
suoraa päätä vai testaisitko hänen puheensa ensin jollakin tavalla? Millä
tavalla (8)?
- Mitä osoittaa
se, että Paavali sisällyttää itsensäkin jakeeseen 8?
- Millaisia
"toisia evankeliumeja" meidän päivinämme julistetaan?
- Miksi oikeaan
evankeliumiin on joskus vaikeampi uskoa kuin "toiseen evankeliumiin"?
- Mikä toisessa
evankeliumissa oli niin kauheaa, että Paavali kirosi sen julistajat
kahteen kertaan (8-9)?
- Kenen parasta
Paavali ajatteli lausuessaan kirouksensa?
- Pitäisikö
mielestänne meidän aikamme harhaopettajat kirota? Jos pitäisi, niin kenen
velvollisuus se olisi?
- Miten meidän
aikanamme suhtaudutaan kristittyihin, jotka uskovat vain yhteen
evankeliumiin ja kiivailevat sen puolesta kuten Paavali
Galatalaiskirjeessä teki (8-9)?
- Mitä olisi
tapahtunut, jos Paavali olisi suostunut yhteistyöhön toisen evankeliumin
julistajien kanssa sillä perusteella, että ovathan he kuitenkin kastettuja
kristittyjä?
- Paavalia oli
kritisoitu selän takana siitä, että hän tarjosi pakanoille liian helppoa
pelastuksen tietä: kun uskoo ja kastetaan, niin pelastuu. Miten hän
puolustautui? (Ks. jaetta 10 vanhan käännöksen mukaan.)
- Mieti omaa
elämääsi jakeen 10b pohjalta.
C. KOKOAVAT KYSYMYKSET. Ensin luetaan koko teksti 1:1-10 vielä kerran
hiljaa läpi.
- Mikä oli
mielestäsi tämän tekstin pääasia?
- Mikä oli tämän
tekstin tärkein anti sinulle henkilökohtaisesti?