2. TEMPPELIN RAKENTAMINEN ALKAA – JA LOPPUU
(Esra 3:7-5:17 ja Haggai 1:1-2:9)
Aluksi: 42000 juutalaista oli lähtenyt Persiasta käskynhaltija Sesbassarin eli Serubbaabelin ja ylipappi Jesuan eli Josuan johdolla vuonna 538. Olosuhteet kotimaassa eivät olleet kehuttavat. Alttari oli kuitenkin rakennettu entiselle paikalleen ja uhritoimitukset käynnistetty. Tekstimme alkaessa pakkosiirtolaisten saapumisesta Jerusalemiin oli kulunut vuosi.
Jakeet 3:6-9
- Selittäkää omin sanoin, miten temppeliä ryhdyttiin tällä kertaa rakentamaan. (Mistä saatiin rakennustarvikkeita, työntekijöitä ja rahaa heidän palkkaansa?)
- Papeilla ei ollut ollut mitään roolia Salomon temppeliä rakennettaessa. Miksi he saivat nyt näin hallitsevan roolin?
- Mitä paluumuuttajien uskonelämästä puuttui silloin, kun temppeliä ei vielä ollut olemassa?
- Mitä kristityn uskonelämästä puuttuu, jollei hän osallistu seurakunnan, Jumalan nykyisen temppelin, rakentamiseen?
Jakeet 3:10-13. Temppelin hävittämisestä oli noin 50 vuotta, kun sen perustus laskettiin uudelleen. Sitten järjestettiin juhlat.
- Mitä se osoittaa, että näiden juhlien musiikkipuoli hoidettiin Daavidin ohjeiden mukaan?
- Jae 11. Miksi näissä juhlissa haluttiin laulaa Herran armosta, joka pysyy ikuisesti (Ps. 136)?
- Mikä näissä juhlissa oli itkun aihe? Entä riemun aihe? (Kumpia sinä ymmärrät paremmin?)
Jakeet 4:1-3. Maan kansa tarkoittaa samarialaisia eli pohjois-Israeliin 200 vuotta aikaisemmin tuotujen pakanoiden ja sinne jääneiden israelilaisten jälkeläisiä, jotka palvelivat Herran ohella muitakin jumalia.
- Miksi aikamme raamatunlukijan on vaikea ymmärtää tätä kieltoa?
- Mistä Esran kirjan kirjoittaja päätteli, että nämä ihmiset olivat Juudan vihollisia?
- Mikä oli ehkä projektiin mukaan pyrkivän sekakansan motiivi? (Mitä olisi tapahtunut, jos sekakansa olisi otettu mukaan temppeliprojektiin?)
- Mitä tapahtuu, jos Raamatun halveksijoita otetaan mukaan rakentamaan Jumalan valtakuntaa ja päättämään seurakuntien asioista?
Jakeet 4:4-5, 24. Juutalaisia oli maassa vain runsaat 40000. Virkamiehet olivat Persian kuninkaan palveluksessa. (Jakeet 4:7-23 kertovat 55 vuotta myöhemmästä ajasta, jolloin Persiaa hallitsi Artaksekses. Käsittelemme niitä tuonnempana.)
- Miksi maan asukkaat ryhtyivät häiritsemään rakennustyötä ja miten he sen tekivät? (Miettikää, millä tavalla virkamiehet voivat jarruttaa materiaalin kuljetusta yms.?)
- Millaista temppeliä maan asukkaat toivoivat ehkä Jerusalemiin?
- Miksi juutalaisten johtajat antoivat pelotella itseään kokonaista 16 vuotta, vaikka heillä oli Persian kuninkaan lupa temppelin rakentamiseen?
- Mitä Serubbabelin ja Jesuan olisi mielestänne pitänyt tehdä tässä tilanteessa?
- Miten nykyisen temppelin eli kristikunnan rakentamista häiritään meidän aikanamme?
- Miten hengellisten johtajien pitäisi mielestänne menetellä painostuksen alla?
Jakeet Haggai 1:1-8. Kyros oli lähettänyt juutalaiset kotimaahansa rakentamaan temppeliä. Siitä oli Dareioksen 2. hallitusvuonna eli vuonna 520 eKr. kulunut jo 16 vuotta.
- Miten paluumuuttajat voivat väittää 16 vuoden ajan, ettei ollut vielä aika rakentaa temppeliä?
- Mitä seurauksia paluumuuttajille oli tullut siitä, että he jättivät projektin kesken?
- Miten nämä Haggain sanat voisi soveltaa oman aikamme seurakuntiin?
Haggai 1:12-15. Työhön ryhdyttiin jo 3-4 viikon kuluttua äskeisen sanoman kuuluttamisesta.
- Mikä sai nämä ihmiset, etenkin Serubbabelin ja Jesuan, ryhtymään innolla työhön?
Haggai 2:3-9. Tätä temppeliä kutsutaan ”toiseksi temppeliksi”. Se oli siis Jeesuksen ajan temppeli, tosin Herodes oli sitä laajentanut. Liiton arkku siitä kuitenkin puuttui.
- Miten Haggai rohkaisi niitä rakentajia, jotka vertasivat 1. ja 2. temppeliä toisiinsa?
- Miten toinen temppeli täyttyi Jumalan kirkkaudella ja millä tavalla sen loisto oli suurempi kuin Salomon temppelin loisto? (Muistelkaa mitä 2. temppelissä tapahtui UT:n aikana.)
- Miksi uutta liiton arkkua ei koskaan rakennettu? (Miksi sitä ei tarvittu 2. temppelissä?)
- Missä tämän päivän teksteissä on Jeesus?
Lopuksi: Kuten Haggai oli ennustanutkin, 2. temppeli täyttyi Jumalan kirkkaudella ja kunnialla, kun Jumalan Poika vietiin sinne vauvana, käveli sinne 12-vuotiaana vanhempiensa kanssa ja saarnasi siellä aloitettuaan julkisen toimintansa. Tuo kirkkaus oli salatuimmillaan silloin, kun Jumalan Poika riippui ristillä Jerusalemin muurin ulkopuolella.