16. ONKO MITÄÄN OPITTU?
(Nehemia 13)
Aluksi: Muuri oli rakennettu, ja paluumuuttajat olivat luvanneet olla laiminlyömättä temppeliään. Raamatun lukija odottaa, että nyt jo lopultakin koittaisi Jumalan kansan kulta-aika. Varmaan Nehemiakin odotti ja toivoi samaa. Toisin kuitenkin kävi.
Alustava kysymys
- Miksi Nehemia ei lopettanut kirjaansa onnellisesti 12. lukuun, vaan kertoi myös 13. luvun pettymyksen?
Jakeet 1-3. Nämä jakeet ovat vanhan kertausta. Kielto on peräisin kohdasta 5. Moos. 23:1-5. Huomatkaa, että Moabin jumala Kemos ja Ammonin jumala Molok vaativat lapsiuhreja.
- Miksi oli tärkeää erottaa taas kerran sekakansa ja pakanat Herran seurakunnasta?
- Missä tilanteessa joku kirkon jäsen pitäisi erottaa meidän aikamme seurakunnasta?
Jakeet 4-5. Vrt. 10:40. Eljasib oli ylimmäinen pappi. Hänen tehtävänään oli myös valvoa temppelin varastohuoneita. Tobia oli ammonilainen virkamies ja Nehemian vastustaja. Hän ja hänen poikansa olivat naineet Juudan johtomiesten tyttäret (28).
- Miksi ammonilainen Tobia tahtoi asua juuri temppelialueella? Mitä hyötyä hänelle siitä oli?
- Miettikää, mitä siitä seurasi, kun uhrit siirrettiin pois suuresta varastohuoneesta?
- Miten ylipappi Eljasib muistuttaa nykyisiä Suomen ev.lut. kirkon piispoja?
Jakeet 6-9. Nehemia oli saanut työnsä valmiiksi ja palannut Persiaan. Hän oli ollut Juudassa 12 v.
- Miksi Nehemia ei jäänyt hoitamaan tuottoisaa juomanlaskijan virkaa Persiaan, vaan tahtoi tulla uudelleen Juudaan?
- Mistä se kertoo, että Artaksekses (Artasasta) suostui jo toisen kerran Nehemian pyyntöön?
- Verratkaa Nehemian kiukustumista siihen, miten Jeesus puhdisti temppelin.
- Millaisia ongelmia kiltti kirkonjohtaja usein aiheuttaa?
Jakeet 10-13. Ennen Nehemian paluuta Persiaan Juudan asukkaat olivat luvanneet maksaa kymmenykset ja sanoneet: ”Emme laiminlyö Jumalamme temppeliä.” (10:40). Ylipapin piti valvoa kymmenysten keräämistä.
- Mistä se kertoo, että paluumuuttajat olivat unohtaneet lupauksensa Nehemian kadottua näköpiiristä?
- Mikä oli Eljasibin vastuu siitä, että kävi kuten kävi?
- Miksi Nehemia määräsi yhden varastonvalvojan sijasta neljä miestä tähän toimeen?
Jakeet 14 ja 22b
- Mitä ajattelette Nehemian pyynnöistä ja siitä, että hän sanoi tai kirjoitti ne julkisesti?
Jakeet 15-18. Herra asetti sapatin jo luomisen yhteydessä. Siinailla siitä tuli liiton merkki. Kansa oli luvannut juhlallisesti pitää sapatin, ks. 10:31/32.
- Jae 15. Mistä se kertoo, että jotkut paluumuuttajat tekivät töitä sapattina, vaikka olivat luvanneet olla sitä tekemättä?
- Jae 16. Tyroslaiset myivät kalojaan suolattuina tai savustettuna. Miksi juutalaiset ostivat niitä sapattina, vaikka olisivat voineet tehdä ostoksensa 6 muunakin viikonpäivänä?
- Mikä johti siihen, että Suomen maanviljelijät unohtivat lepopäivän pyhittämisen?
Jakeet 19-22. Nämä toimenpiteet eivät olisi olleet mahdollisia ennen muurin rakentamista.
- Kertokaa omin sanoin, miten Nehemia lopetti sapattikaupan Jerusalemista?
- Miksi tällaiset toimenpiteet vaativat johtajalta rohkeutta? (Mitä tapahtuu, jos johtaja haluaa ennen kaikkea olla suosittu johtaja?)
Jakeet 23-27. 30 vuotta aikaisemmin Esra oli erottanut juutalaiset miehet pakanavaimoista. Ja muutama vuosi sitten kansa oli luvannut olla solmimatta avioliittoa pakanoiden kanssa.
- Mitä tapahtui niille juutalaislapsille, jotka eivät puhuneet Juudan kieltä?
- Kuvitelkaa tätä persialaista hoviherraa repimässä maanmiehiään parrasta. Millaisia tunteita se näky teissä herättää?
- Mitä Nehemian toistuva kiukustuminen vaikutti hänen johtajuuteensa?
Jakeet 28-31. Ylipapin pojanpoika oli naimisissa Nehemian päävastustajan tyttären kanssa.
- Verratkaa toisiinsa ylipappi Eljasibin ja käskynhaltija Nehemian johtajuutta? Vrt. myös jae 4.
- Tähän päättyy VT:n historia.
(Esterin kirjan tapahtumat sijoittuivat ennen Esran ja Nehemian
tapahtumia.)
Miten VT teidän mielestänne päättyy?
- Missä tässä luvussa on Jeesus?
Lopuksi: Koskaan ei Israelia voitu sanoa ihanteelliseksi Jumalan kansaksi eikä Jerusalemia ihanteelliseksi kaupungiksi. Jotain jäi aina puuttumaan. Vanha testamentti päättyy jonkinlaiseen pettymykseen, mutta myös Messiaan odotukseen: parempaa on tulossa. UT:n alussa Simeon ja Hanna odottavat temppelissä Israelin lohdutusta ja Jerusalemin lunastusta – ja näkevät ne Jeesus-vauvassa.