www.raamattupiiri.fi    

ALKUSANAT (jotka vetäjä referoi piiriläisilleen)

Dan Brownin kirja Da Vinci -koodi ja siitä tehty elokuva ovat kokeneet suunnattoman yleisömenestyksen ja muokanneet monen ihmisen käsitystä Jeesuksesta Kristuksesta. Kirjan mukaan Jeesuksella ja Magdalan Marialla oli suhde, josta syntyi lapsi. Brown perustaa väitteensä ns. Filippoksen evankeliumiin, joka on kirjoitettu 150-200 vuotta myöhemmin kuin Uuden testamentin evankeliumit. Filippoksen evankeliumi ei puhu suoranaisesti mistään suhteesta; se vain nimittää Mariaa nimellä "Jeesuksen koinoonos". Sanalla on laaja merkitys. Se voi tarkoittaa aviopuolisoa, uskonystävää tai liikekumppania. Itse asiassa Filippoksen evankeliumi käyttää jonkun vaimosta puhuessaan sanaa "shimee". On siis epätodennäköistä, että Filippoksen evankeliumin kirjoittaja olisi pitänyt Mariaa Jeesuksen vaimona. Dan Brown on yksinkertaisesti vain tulkinnut koinoonos-sanan kirjansa juoneen sopivalla tavalla.

Mutta mitä sanovat alkuperäistekstit? Neljä Uuden testamentin evankelistaa: Matteus, Markus, Luukas ja Johannes, merkitsivät Jeesuksen elämänkerran muistiin 30-50 vuotta tämän kuoleman jälkeen. Silloin oli vielä elossa runsaasti silminnäkijöitä, jotka voivat joko vahvistaa tai kiistää dokumenttien väitteet. Samaa ei voi sanoa sata tai kaksisataa vuotta myöhemmin eläneen Filippoksen hengentuotteesta, puhumattakaan nyt Leonardo da Vincistä, joka eli kokonaista 1400 vuotta alkuperäisdokumenttien kirjoittajien jälkeen.

Kuvitellaanpa, että sinä saisit tehtäväksesi tutkia Napoleon Bonabarten (1769-1821) naissuhteita. Sinulla olisi käsissäsi v.2005 kirjoitettu elämänkerrallinen romaani tämän suuren ranskalaisen sotapäällikön rakkauselämästä ja sitten 1850-luvulla julkaistu Napoleonin ystävän muistelmateos, jossa tämä kertoo oman silminnäkijätodistuksensa. Kumpaan tekstiin luottaisit enemmän? Juuri noin suuri on aikaero Uuden testamentin evankeliumien ja Filippoksen evankeliumin välillä.

Tämä opas on tarkoitettu niille, jotka ovat joko lukeneet kirjan Da Vinci -koodi tai nähneet vastaavan elokuvan ja tahtovat päästä selville sen väitteiden todenperäisyydestä. Oppaassa on käsitelty kaikki ne Uuden testamentin kohdat, jotka mainitsevat Magdalan Marian nimen. Koska samassa keskustelussa käytetään useampaa kuin yhtä evankeliumitekstiä, suosittelen, että kohta "Tekstit" tulostetaan ja monistetaan osanottajille. Muissa asioissa Da Vinci -koodi ja alkuperäistekstit -opasta käytettäessä seurataan ilosanomapiirin sääntöjä (jotka löytyvät toisaalta näiltä nettisivuilta). Sulkumerkkien sisällä olevat kysymykset ovat apukysymyksiä ja ne esitetään vasta sitten, jos pääkysymykseen ei tule vastausta.

"Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä" (1.Joh.4:19).

Espoossa syksyllä 2006

Mailis Janatuinen

© www.raamattupiiri.fi