41. SAMMUA KUOLEE JA SALOMO SYNTYY (2. Samuel 12:14-31)
Taustaa: Profeetta Natan oli juuri saanut Daavidin näkemään suuret syntinsä ja tunnustamaan ne Jumalalle. Natan oli myös julistanut kuninkaalle synninpäästön Herran nimessä, mutta syntien seurauksia synninpäästö ei poistanut. Natan ennusti, että lasten ongelmat alkaisivat Sammua-vauvan kuolemasta. (Nimi esiintyy jakeessa 5:14.)
Jae 14. Lukekaa jae molemmista käännöksistä.
- Millä tavalla Daavid oli saattanut Herran viholliset pilkkaamaan häntä?
- Mistä se on osoitusta, ettei Jumala lähettänyt tämän jälkeen Natania nuhtelemaan Batsebaa?
Jakeet 15-18
- Millainen oli näistä jakeista päätellen Daavidin suhde Batseban synnyttämään vauvaan?
- Miksi lapsen sairaus näyttää tulleen Daavidille yllätyksenä, vaikka Natan oli sen hänelle ennustanut?
- Mitä Batseba ehkä koki pidellessään kuolemansairasta lasta sylissään kokonaisen viikon ajan? (Miten vauvan sairastaminen eroaa isomman lapsen sairastamisesta?)
- Lukekaa jae 16 molemmista käännöksistä. Miksi Daavid ei istunut vaimonsa vieressä tuon kauhean viikon aikaa? Miksi hän makasi paljaalla lattialla syömättä ja juomatta?
- Mitä ajattelette palvelijoiden huolenaiheesta jakeessa 18? (Miten he voivat epäillä, että hurskas kuningas suunnitteli itsemurhaa?)
- Oliko pikku Sammuan elämällä mielestänne jokin tarkoitus ja jos oli, niin mikä se oli?
Jakeet 19-23
- Mitä Daavidin käytös vauvan kuoltua kertoo hänen Jumala-suhteestaan? (Mitä se Daavidista osoittaa, että hän halusi mennä ensimmäiseksi Herran huoneeseen lapsen kuoltua?)
- Mitä Daavidin alamaiset ajattelivat kuninkaansa lankeemuksesta kuultuaan hänen käyttäytymisestään Sammuan sairauden aikana ja kuoleman jälkeen?
- Lapsen piti kuolla, koska hänen isänsä oli saattanut Herran viholliset pilkkaamaan Herran nimeä. Millä tavalla Sammuan kuolema tukki pilkkaajien suut?
- Koska Daavid oli saanut syntinsä anteeksi, ei tässä voinut olla kysymys synnin rangaistuksesta, vaan vain Taivaallisen Isän kurituksesta. Miten nämä kaksi kärsimystä eroavat toisistaan?
- Mitkä seikat tekivät Batseban tilanteen äärimmäisen säälittäväksi?
Jakeet 24-25. Daavidille ilmoitettiin unessa Salomon nimi (1. Aik. 22:9). Salomo tarkoittaa "rauhan miestä" ja Jedidja "Herran rakastamaa". Batseba synnytti yhteensä neljä poikaa, joista yhdestä tehtiin Natanin kaima. Muistamme, että muut Daavidin vaimot synnyttivät vain yhden pojan kukin.
- Mitä Herra tahtoi ilmaista Daavidille ja hänen kansalleen antamalla tuollaisesta suhteesta syntyneelle lapselle tuollaiset nimet?
- Miten läheisen arvelisitte Daavidin ja Batseban suhteen olleen tässä vaiheessa?
- Katsokaa jaetta 25 vanhan käännöksen mukaan. Mitä Natanin panos ehkä merkitsi pikku Salomon kasvatuksessa?
- Batseba esiintyy Natanin rinnalla vielä Daavidin kuolinvuoteellakin, 20 vuoden kuluttua. Miettikää, mitä tämä ystävyys merkitsi Batseballe ja hänen uskonelämälleen?
- Miksi Jumala valitsi Poikansa esi-isäksi kaikista Daavidin jälkeläisistä nimenomaan Batseban pojan?
- Jeesuksen sukuluettelossa sanotaan: "Daavidille syntyi Salomo, jonka äiti oli Urian vaimo" (Matt. 1:6). Miksi Matteus ei mainitse Batsebaa nimeltä, vaan nimittää häntä Urian vaimoksi?
Jakeet 26-31. Muistamme, että Joab oli lähtenyt piirittämään ammonilaisten pääkaupunkia Rabbaa, kun kotiin jäänyt Daavid lankesi huoruuden syntiin. Uria oli tapettu juuri tämän kaupungin edustalla.
- Miksi Joab tahtonut valloittaa Rabbaa ilman että kuningas oli paikalla?
- Talentti = 35 kg. Huomatkaa, että kulta on erittäin painavaa metallia. Miltä tuo painava kruunu ehkä näytti, ja miten sitä kannettiin päässä?
- Tämä sota oli alkanut Daavidin lähettiläiden häpäisystä ja päättynyt Ammonin kannalta katastrofaalisesti. Mitä luulette, veisikö kukaan hallitsija kansaansa sotaan, jos näkisi edeltäpäin kaikki sen seuraukset? Perustelkaa kantanne.
- Missä tässä luvussa on Jeesus?
Lopuksi: Batseba siis pääsi Jeesuksen sukuluetteloon. Jo tuosta sukupuusta näkyy, että Jeesus tuli tänne maailmaan syntisiä pelastamaan. Myös hurskas Uria sai Herralta korvauksen kärsimästään vääryydestä saadessaan nimensä Jumalan Pojan sukutauluun.