www.raamattupiiri.fi    

37. AMMONILAISSODAT (2. Samuel 10 ja Psalmi 110)

Taustaa: Herra oli luvannut Mooseksen kautta Lootin jälkeläisille eli Ammonin kansalle oman maan, jota Israel saisi valloittaa. Tuomarien aikana heitä vastaan oli käyty yksi puolustussota, Saulin aikana toinen. Daavid ei ollut vielä koskaan sotinut ammonilaisia vastaan.

Alustava kysymys

Jakeet 1-2. Katsokaa kartalta Rabba (nykyinen Amman). Heprean sana "osoittaa ystävällisyyttä / laupeutta" näyttäisi viittaavan siihen, että Daavid oli solminut liiton Ammonin kuninkaan kanssa.

Jakeet 3-5. Kaikilla miehillä oli tuohon aikaan parta. Vaatteet leikattiin häpäisemistarkoituksessa vain sotavangeilta.

Jae 6-7. Katsokaa kartalta Aramin (eli Syyrian) ja Tobin & Maakan alueet. Hanum palkkasi joukkoihinsa yhteensä 33000 ulkomaalaista sotilasta. Aikakirjojen mukaan hän maksoi 1000 talenttia eli 34000 kg hopeaa tuolle palkka-armeijalle (1. Aik. 19:6). Lisäksi tuli vielä ammonilaisten oma sotajoukko. Daavidilla oli 30000 valiomiehen armeija (6:1).

Jakeet 8-14. Taistelu käytiin ammonilaisten pääkaupungin Rabban, nykyisen Ammanin, edustalla. Daavidin siskonpoika Joab oli Israelin sotajoukon komentaja ja hänen veljensä Abisai oli korkea upseeri hänen armeijassaan.

Jakeet 15-19. Tämä "jatkosota" käytiin aramealaisia vastaan, joiden kuningas Hadadeser oli. Israelin armeijaa komensi Daavid itse. Katsokaa kartalta Helam, joka sijaitsi kaukana Jordanin takana, 140 km päässä Jerusalemista.

Jae 11:1. Ks. karttaa. Nyt Daavidin valtakunta ulottui Egyptin rajajoesta Eufratille asti. Enää vain Rabba oli sotajalalla Israelia vastaan. Tähän asti Daavid oli aina lähtenyt sotaan joukkojensa mukana, mutta tällä kertaa hän jäi kotiin.

Psalmi 110. Vanhan käännöksen otsikko on parempi kuin uuden. Israelissa oli voimassa vain leeviläinen pappeus. Melkisedek oli se Salemin eli Jerusalemin kuningas, joka oli muinoin siunannut Abrahamin.

Kokoavat kysymykset

Lopuksi: Jeesuskin oli voittoisa sotapäällikkö, mutta hän ei tappanut yhtään vihollistaan, vaan suostui kuolemaan ristillä heidänkin puolestaan. Kristitty voi puolustaa omaa maataan hyökkääjää vastaan ase kädessä, mutta Jumalan valtakuntaa hän saa puolustaa vain Hengen miekalla.

© www.raamattupiiri.fi