19. SAVUAVA VUORI
(2. Mooses 19:1-19 ja 20:18-23)
Taustaa: Egyptistä lähdöstä on kulunut vasta kaksi kuukautta. Nyt kansa on Siinain erämaassa Jumalan vuoren (Horebin eli Siinain) juurella. Tässä luvussa Herra kertoo valitsevansa Israelin omaksi, pyhäksi kansakseen. "Pyhä" sana on esiintynyt Raamatussa tähän mennessä vain neljä kertaa. Mooses oli kohdannut Jumalan pyhyyden palavan pensaan ääressä.
Jakeet 1-2
- Mitä arvelette, minkä verran kansa oli ehtinyt tottua erämaassa elämiseen kahdessa kuukaudessa? Mitkä asiat olivat sille vielä vaikeita?
Jakeet 3-6. Mooses kiipeää vuorelle 7 kertaa, tämä kerta on niistä ensimmäinen.
- Miettikää, miksi Jumala halusi kohdata Mooseksen juuri vuorella, ei sen juurella?
- Mikä oli kotka-vertauksen merkitys Israelin tilanteessa (4)?
- Sovella kotka-vertausta omaan elämääsi. Mitä se sanoo sinusta ja perheestäsi?
- Miksi Herra tahtoi saada itselleen omaisuuskansan, miksei hän pitänyt kaikkia maailman kansoja tasavertaisina? (Vastaus tämän tekstin ulkopuolelta.)
- Mitä Israelin kansan piti tehdä, jotta se voisi olla Herran oma kansa?
- Mitä teille tulee mieleen sanasta "pappiskansa" / "pappisvaltakunta" (6)?
- Millainen on mielestänne pyhä kansa? (Oliko Israel sellainen? Onko Suomi ollut koskaan sellainen?)
- Pietari kirjoittaa pakanakristityille: "Mutta te olette 'valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa'" (1. Piet. 2:9). Miten nämä määreet, jotka ennen tarkoittivat vain Israelia, voidaankin soveltaa yhtäkkiä myös pakanakristittyihin?
- Millä perusteella sinä voit pitää itseäsi pyhänä ja lukea itsesi Jumalan omaisuuskansaan kuuluvaksi?
Jakeet 7-8. Kansa lupaa noudattaa liiton ehtoja, vaikka se ei vielä tiedä, mitkä ne ovat.
- Luuletteko, että kansa tajusi, mitä se näissä jakeissa Herralle lupasi? Perustelkaa kantanne.
- Muistelkaa Israelin historiaa. Miksi se ei pystynyt pitämään Herralle antamaansa lupausta? (Vastaus tämän tekstin ulkopuolelta.)
Jakeet 9-11. Raamatussa ei kerrota monta kertaa, että Jumalan ääni olisi kuulunut suoraan taivaasta.
- Miettikää, miksi Jumala ilmestyy Raamatussa usein pilven keskeltä?
- Mitä nämä jakeet paljastavat meille Jumalan kohtaamisesta? (Miksi viittakin piti pestä?)
Jakeet 12-15
- Millaisen kuvan saatte Jumalasta näiden jakeiden perusteella?
- Miksi Raamatun Jumalaa ei saa lähestyä kuka vain, miten vain, milloin vain? (Miksi Jumalan lähestyminen oli hengenvaarallista? Miksei kuolemaan tuomittuun henkilöön tai eläimeen saanut koskea?)
- Mitä tapahtuu, jos Jumalaa aletaan pitää vain kilttinä papparaisena pilven reunalla?
Jakeet 16-19. Kuvaus muistuttaa tulivuorenpurkausta ja sitä seurannutta maanjäristystä.
- Kuvailkaa omin sanoin, mitä kansa näki ja kuuli tuona päivänä? Mikä ihmisiä ehkä pelotti eniten?
- Mitä Herra tahtoi opettaa kansalleen kaiken tämän dramatiikan kautta?
- Mitä jae 19 tarkoittaa? (Kuuliko kansa omin korvin Jumalan 10 käskyä vai kuuliko se vain jylinää? Katsokaa jakeita 20:1 ja 19.)
- Jeesuskin on pyhä Jumala. Miksei hänen tullessaan tähän maailmaan maa järissyt eikä kuulunut torven toitotusta, vaan vain enkelien laulua?
Jakeet 20:18-23. Tämä keskustelu tapahtui sen jälkeen, kun Herra oli lukenut suoraan taivaasta kymmenen käskyä kansan kuulla.
- Miksi kansa ei halunnut kuunnella taivaasta kuuluvaa Jumalan ääntä?
- Miksi Herra halusi lukea käskyt suoraan taivaasta, vaikka kaiken muun lain hän antoi Moosekselle vuorella?
- Mitä nämä jakeet kertovat meille välimiehen tarpeellisuudesta?
Kokoavat kysymykset
- Miksi Jeesuksen kohtaamiseen ei tarvittu mitään pyhittäytymistä eikä mitään valmisteluja?
- Miettikää tämän tekstin valossa, miksi Jeesuksen kuoleman piti olla niin hirveä?
Lopuksi: Jeesuksen ansiosta meidän ei tarvitse astua Siinain vaan Siionin vuorella. "Sillä te ette ole käyneet sen vuoren tykö, jota voidaan käsin koskea ja joka tulessa palaa, ettekä synkeyden, ette pimeyden, ette myrskyn, ette pasuunan kaiun tykö... vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja ... ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri." (Hepr. 12:18-24.) Jeesuksen itsensä piti kuitenkin astua meidän syntejämme kantaen Golgatan kummulle tuon maagisen rajan yli, josta Mooses tässä tekstissä varoittaa.