13. KRISTITTY SEURAKUNNASSA JA MAAILMASSA 1. Piet. 2
1-2
- Sovella jae 1 omaan elämääsi.
Mieti, missä määrin olet noudattanut tämän jakeen kehotuksia?
- Mihin 1. jakeen siis-sana viittaa?
- Mitä maito-vertaus opettaa meille
kristityn kasvusta ja sen välineistä? (Miksi kristittynä kasvetaan
nimenomaan Jumalan sanan kautta, ei esim. ihmeiden, merkkien, armolahjojen
jne.?)
3-8. Näillä jakeilla on taustansa vanhan liiton
jumalanpalveluksessa ja psalmissa 118, jossa puhutaan rakentajien hylkäämästä
kulmakivestä.
- Missä suhteessa Jeesus muistuttaa
temppelirakennuksen kulmakiveä?
- Mitä jae 5 opettaa meille
kristillisestä seurakunnasta ja sen tehtävästä?
- Millä kahdella tavalla
Jeesus-kiveen voidaan suhtautua (6-7)?
- Miksi Jeesuksesta on tullut
kompastuskivi meidän kulttuurillemme ja jopa kirkollemmekin (7-8)?
9-10. Papiksi pääsivät vanhan liiton aikaan vain
Aaronin jälkeläiset ja kuninkaaksi vain Daavidin suvun jäsenet. Jumalan kansa
tarkoitti vain Israelin kansaa.
- Mitkä vanhan Israelin etuoikeudet
ja velvollisuudet ovat siirtyneet uudelle Israelille eli kristilliselle
kirkolle?
- Mitä tarkoittaa käytännössä, että
myös naiset ovat eläviä kiviä ja pyhää papistoa Jumalan seurakunnassa?
- Miksi "yleinen pappeus" ei
seurakunnassa riitä, vaan tarvitaan myös virkaan asetettuja paimenia
(kuten luvusta 5. käy ilmi)?
11-17. Huomatkaa, että Pietarin esivaltana oli
toiminut Pontius Pilatus ja nyt siinä asemassa oli Rooman keisari Nero.
- Miten kristityn jokapäiväinen
elämä eroaa ympäröivän maailman elämästä (11-12)?
- Miten sen kristityn pitää toimia,
joka haluaa pysytellä erossa tämän maailman himoista, esim. pornosta?
- Miettikää, miksi kristityn tulee
suhtautua esivaltaan kuten jakeet 13-17 käskevät? (Miksi huonokin esivalta
on parempi kuin ei ollenkaan esivaltaa?)
- Missä tilanteissa kristitty ei saa
totella esivaltaa? (Vastaus tämän tekstin ulkopuolelta.)
- Millainen on kristityn vapaus
(16)?
18-21a. Näissä jakeissa puhutaan orjista, mutta niiden
ohjeet voidaan soveltaa myös meidän aikamme työnantajan ja työntekijän väliseen
suhteeseen.
- Mitä kristityn työntekijän pitää
tehdä, jos hänen työnantajansa sortaa häntä?
- Miettikää, miksi Pietari nimittää
syyttömänä kärsimistä armoksi ja kutsumukseksi?
21-25
- Muistelkaa sitä tilannetta, kun
Jeesus pidätettiin ja Pietari kiesi Herransa. Verratkaa Pietarin silloista
käytöstä Jeesuksen käytökseen jakeissa 21b-23.
- Mieti jotain konfliktia, jossa
itse olet ollut osallisena. Missä suhteessa Jeesuksen pitäisi olla
esikuvanasi juuri tuollaisissa tilanteissa (21-23)?
- Vetäjä lukee vanhasta käännöksestä
Jes. 53:5-6. Miten Pietari selittää näitä sanoja jakeissa 24-25?
Lopuksi: Jo toisen kerran vanha apostoli viittaa
Jeesuksen kärsimyksiin. Kuten lammas ei rimpuile eikä potki, kun sitä
kuljetetaan teurastettavaksi, samoin suhtautui Jeesus omaan kärsimykseensä.
Koska hän kuoli uhrilampaana sinun sijastasi, niin saat uskoa anteeksi nekin
synnit, joihin olet kärsiessäsi langennut.