8. SÄRKYNYT SAVIRUUKKU (luvut 18-19, ks. myös 2. Aik. 33:1-10
ja 2. Kor. 4:7-10)
Raamattupiiri 18:1-12 ja 19:1-13
- ”Olen särkynyt saviruukku, ei siruja heitetä pois”,
lauletaan eräässä tunnetussa hengellisessä laulussa.
Millä tavalla laulu ja nämä Jeremian jakeet ovat
ristiriidassa keskenään:18:3-6 ja 19:10-11?
- Mitä tekovaiheessa oleva saviruukku tarkoittaa näissä
luvuissa, entä valmis ruukku?
- Millaisissa tilanteissa kokonainen kansa saattaa tehdä yhteistuumin
pahaa tai vastaavasti luopua pahuudestaan (18:7-10)?
- Soveltakaa ruukkuvertauksia meidän oman kansamme historiaan.
- Mitkä ovat mielestäsi Suomen kansan kollektiivisia syntejä?
- Miksi Juudan kansa ei pelännyt vähääkään
Jumalan rangaistusta, jota Jeremia sille julisti (18:11-12)?
- Mitä pitäisi tapahtua, että meidän kansamme
”luopuisi pahuudestaan” ja kääntyisi elävän Jumalan
puoleen?
- Miksi Herra valitsi ruukun särkemispaikaksi juuri Ben-Hinnomin
laakson (19:1-2)?
- Miksi nimenomaan pappien ja kansan vanhinten (eli johtomiesten) piti olla
katsomassa ruukun särkemistä (19:1)?
- Millaisten olosuhteiden vallitessa Jumalan kansa tulee niin sokeaksi, että
ryhtyy uhraamaan omia lapsiaan epäjumalille, eli siis tappamaan heitä
(19:4-5)?
- Millä tavalla meidän maassamme uhrataan lapsia epäjumalille
(esim. Mammonalle)?
- Mikä oli Jumalan rangaistus lapsiuhreista Jeremian aikaan (7-13)? (Millä
tavalla rikos ja rangaistus muistuttavat toisiaan?)
- Mitä seurauksia meidän maallemme on tullut ja vielä tulee
esimerkiksi aborttilaista? (Millä tavalla rikos ja rangaistus
muistuttavat toisiaan?)
- Missä vaiheessa jostakin kansasta tulee saviastia, jota ei enää
voi korjata?
- Jeesuksen kärsimyspsalmissa 22 mainitaan myös ruukunsirpale
(Ps. 22:16). Miksi?
- Muistolause: 18:6.
Tarina jatkuu... Seuraavasta luvusta näemme, mitä Juudan
isokenkäiset ajattelivat Jeremian saviruukku-vertauksista. Niiden tähden
profeetta joutui nimittäin jalkapuuhun.
© www.raamattupiiri.fi