www.raamattupiiri.fi    

 Pelkkä teksti

4. KÄDENLYÖNTI JERUSALEMISSA 2:1-10

A. TOINEN MATKA JERUSALEMIIN 2:1-3

Taustaa: Ks. jae 1. 14 vuotta Paavalin kääntymyksestä vie meidät vuoteen 47-48 jKr.. Siinä vaiheessa Paavali oli toiminut Barnabaan kanssa Syyrian Antiokian pakanaseurakunnan opettajana jo vuoden. Nyt parivaljakko lähetetään viemään avustusta Jerusalemin köyhälle seurakunnalle. Tästä tapauksesta kertoo Apt. 11:27-30.

  • Paavali oli viemässä avustusta Jerusalemin köyhille, mutta hän sanoo menneensä sinne myös ilmestyksen (apokalypsis) vuoksi (2). Miettikää jakeiden 1:12 ja 16 valossa, mitä hän sillä tarkoitti?
  • Jos Jerusalemin seurakunnan arvohenkilöt olisivat sanoneet olevansa evankeliumista eri mieltä, mitä Paavali olisi mahdollisesti tehnyt (2)?
  • Mitä nimenomaista asiaa Paavali pelkäsi toivoessaan ”ettei kaikki hänen vaivannäkönsä menisi hukkaan” (2b)?
  • Tunnetko ketään kristittyä, joka olisi yhtä varma opetuksestaan kuin Paavali omastaan? Mistä hänen varmuutensa on peräisin?
  • Miksi Paavali halusi ottaa Tiituksen, pakanakristityn, mukaansa tälle matkalle (1,3)?

B. VALHEVELJET 2:4-5

  • Missä tuli ehkä näkyviin se kristittyjen vapaus, jota valheveljet eivät hyväksyneet (4)?
  • Miksi Paavali kutsuu judaisteja valheveljiksi*, vaikka he olivat kastettuja kristittyjä (4)?
  • Miettikää, millainen oli valheveljien pelastusoppi eli oppi siitä, miten taivaaseen päästään (4)?
  • Miksi oikea evankeliumi ja valheveljien julistus eivät voi elää rinnakkain?
  • Missä tilanteessa meidän kirkkomme johtajien pitäisi käyttäytyä kuten Paavali: ”olla hetkeksikään antamatta periksi” valheveljelle (5)?

C. KÄDENLYÖNTI 2:6-10

  • Miten Paavali suhtautui kirkon tärkeisiin johtajiin (6)?
  • Mitä Paavalin käynti Jerusalemissa merkitsi sikäläisille kirkon johtajille (7-9)?
  • Mikä oli Jerusalemin seurakunnan kolmen johtajan kädenojennuksen merkitys Paavalin tulevalle työlle (9)?
  • Mikä oli Jerusalemin seurakunnan johtajien kädenpuristuksen merkitys tätä kirjeettä lukeville galatalaisille (9)?
  • Mistä on osoitusta, että köyhien auttaminen (diakonia) mainittiin erikseen tällaisessa oppineuvottelussa (10)?
  • Pohtikaa tämän tekstin äärellä: Kumpi oli ensin, kirkko vai evankeliumi? Kumpi on luonut kumman?

Lopuksi: Paavalin julistama evankeliumi ei ole halpaa evankeliumia, vaikka se onkin ilmaista. Jumala ei ole syntiselle armollinen pelkkää kiltteyttään. Ei, ristin evankeliumi tarkoittaa sitä, että Jeesus joutui Jumalan vihan kohteeksi ja suorastaan helvettiin meidän sijastamme. Pelastuksen hankkiminen maksoi hänelle hänen verensä, siksi se on meille ilmaista.

D. KOKOAVAT KYSYMYKSET. Ensin luetaan koko teksti 2:1-10 vielä kerran hiljaa läpi.

  • Mikä oli mielestäsi tämän tekstin pääasia?
  • Mikä oli tämän tekstin tärkein anti sinulle henkilökohtaisesti?

© www.raamattupiiri.fi