www.raamattupiiri.fi    

 Pelkkä teksti

12. ENSIMMÄISET LÄHETYSSAARNAAJAT (luku 13)

Aluksi: Oli menossa vuosi 46 tai 47. Jeesus oli antanut lähetyskäskynsä 16-17 vuotta aikaisemmin. Paavali oli saanut lähetyskutsun uskoon tullessaan, 14 vuotta aikaisemmin, kun Jeesus oli sanonut hänelle: Mene, minä lähetän sinut kauas pakanain tykö (22:21*). Pietari oli kastanut Corneliuksen yli 10 vuotta aikaisemmin. Antiokian pakanaseurakuntakin oli jo muutaman vuoden vanha. Ja vasta tässä vaiheessa havahdutaan lähettämään ensimmäiset varsinaiset lähetyssaarnaajat maailmalle.

Barnabas oli leeviläinen, kotoisin Kyprokselta, mutta asunut Jerusalemissa jo ennen uskoon tuloaan. Johannes Markus oli hänen serkkunsa (Kol. 4:10). Markuksen äiti Maria oli Jerusalemin seurakunnan keskeisiä henkilöitä (12:12). Paavali oli tässä vaiheessa jo yli 40-vuotias.

Vetäjä lukee, mitä Antiokiasta sanotaan luvun 11b kohdassa Aluksi.

12:25-13:13

1.
  • Miksi juuri Antiokia, eikä Jerusalemin äitiseurakunta, ryhtyi ensimmäisenä lähettämään lähetyssaarnaajia pakanamaille?
  • Miksei Paavali ollut lähtenyt omin päin liikkeelle heti lähetyskutsun saatuaan - mitä hän odotti 14 pitkää vuotta?
2.
  • Mitä voitte päätellä Antiokian seurakunnasta sen profeettojen ja opettajien nimien perusteella (1)? (Montako heitä oli, minkä maalaisia nimestä päätellen, mitä yhteiskunnallista asemaa he edustivat?)
  • Montako prosenttia seurakunnan työntekijöistä lähetettiin lähetystyöhön?
3.
  • Miksi Antiokian seurakunnan oli luovuttava lahjakkaimmista työntekijöistään, eikö heistä olisi ollut enemmän hyötyä sisälähetyksen palveluksessa (2-3)?
  • Missä muodossa seurakunta sai myöhemmin takaisin sen, mistä nyt luopui?
4.
  • Mitä tämä teksti opettaa meille lähetyskutsusta: kuka sen antaa, kenelle ja miten (2-4)?
  • Mikä on Jumalalta tulevan sisäisen kutsun ja seurakunnalta tulevan ulkoisen kutsun suhde? Vertaa jakeita 3 ja 22:21, jota on lainattu Aluksi-osiossa.
  • Miksi lähetyssaarnaaja ei voi eikä saa lähteä liikkeelle ilman lähettävää seurakuntaa?
5.
  • Miten luulette ensimmäisten lähetyssaarnaajien päättäneen, mihin suuntaan he lähtisivät (4-5, ks. myös kohtaa Aluksi)?
  • Mitä se osoittaa, että ensimmäiset lähetyssaarnat pidettiin synagogissa, ei toreilla (5)?
6.
  • Mitä tarkoitusta varten luulette roomalaisen käskynhaltijan pitäneen juutalaista noitaa luonaan (6-7)?
  • Miettikää eri syitä, miksi Elymas Barjeesus suhtautui kahteen lähetyssaarnaajaan ensin myötämielisesti, sitten vihamielisesti (6-8)?
7.
  • Mitä merkillistä on lähetyshistorian ensimmäisessä ihmeessä (9-11)?
8.
  • Mitä olisi tapahtunut, jos Paavali ja Barnabas olisivat saarnanneet armon evankeliumia, mutta eivät olisi sanoneet Elymaalle suoria sanoja (10-11)?
  • Tapahtuuko meidän aikanamme tällaisia negatiivisia ihmeitä, ja jollei tapahdu, niin mistä se on osoituksena?
9.
  • Miksi sanotaan, että Sergius Paulus ihmetteli Herran opin voimaa, miksei vain voimaa (12)?
  • Mihin lähetystyössä tarvitaan ihmeitä, mihin Herran oppia?
10.
  • Ehkä Paavali ja etenkin Barnabas tunsivat kiusausta jäädä perustamaan seurakuntia Kyprokselle nyt, kun käskynhaltijakin oli tullut uskoon. Mikä sai heidät kuitenkin jatkamaan matkaansa Vähän Aasian puolelle (13)?
  • Miksi monet lähetysseurat meidän aikanamme lujittavat perustamiaan kirkkoja vuosikymmenestä toiseen eivätkä mene alueille, missä evankeliumia ei vielä ole julistettu?
11.
  • Miettikää, mitkä eri seikat saivat Markuksen palaamaan maitojunalla kotiin (13)?
  • Miltä Markuksen äidistä ehkä tuntui, kun poika palasi lähetysmatkalta kesken kaiken kotiin? Ks. Aluksi.

Kokoavat kysymykset

  • Miten Pyhä Henki toimii tässä tilanteessa?
  • Miten maailmanlähetys eteni näiden tapausten kautta?
  • Missä tässä tekstissä on armon evankeliumi?

Lopuksi: Nyt alkoi Paavalin ja Barnabaan pitkä vaellus pitkin nykyisen Turkin vuoristoylänköjä. Ensimmäinen etappi oli Pisidian Antiokia, jonka synagogassa pidetyn saarnan voimme lukea sanasta sanaan jakeista 16-41. Monet tulivat vakuuttuneiksi uuden sanoman pelastavasta voimasta. Seuraavana sapattina synagoga oli niin täynnä kiinnostuneita, että juutalaiset raivostuivat ja yllyttivät kaupungin johdon lähetyssaarnaajia vastaan. Näiden täytyi lähteä Ikonioniin. Siitä tulikin sitten usein toistuva kaava Paavalin lähetysuralla: synagoga – muutamien uskoontulo – pakanoiden osoittama kiinnostus – juutalaisten nostattama mellakka - maa polttaa jalkojen alla – eteenpäin seuraavaan paikkaan. (13:14-14:7)

Läksy: Luku 14

© www.raamattupiiri.fi